Bittere pil bij De Viking

topbanner_cultuur3
Door Henrike Nijman op 2 februari 2018 om 22:56

Bittere pil bij De Viking

Het college vraagt de gemeenteraad ruim een miljoen extra beschikbaar te stellen voor Viking Flim en Theater. Dat is nodig vanwege nieuwe tegenvallers in het bouwproject. Stoppen kost vele miljoenen meer, waardoor er eigenlijk geen keuze is. Dat is een bittere pil. Tegelijk moeten we vooruit kijken en bedenken waarom ooit zijn begonnen met de Viking.

Het is al weer even geleden dat wij iets hebben geschreven over hoe binnen de fractie van de ChristenUnie wordt gedacht over film en theater de Viking. In de media buitelen de meningen en cijfers over elkaar heen.

De ChristenUnie fractie heeft zich op meerdere manieren verdiept in dit dossier. Arie de Niet is onze woordvoerder op cultuur. Hij is nu ook lid van de onderzoekscommissie die een onderzoek doet naar hoe het zo uit de hand heeft kunnen lopen. Want dat kunnen we wel stellen. De Viking is qua kosten en bouwproces, behoorlijk uit de hand gelopen.

Veel mis bij project Viking

Voor ons is steeds belangrijk geweest om de zaken goed uit elkaar te houden: het verleden en de toekomst.

Met de Viking hebben we ambitie voor de toekomst. Zowel het Filmhuis de Keizer, als theater Bouwkunde verdienen een goede plek. De Viking moet dat worden en kan dat ook worden.

Tegelijkertijd is het ook belangrijk om een bouwproces op die plek in de stad goed te begeleiden. Op dat punt lijkt veel mis gegaan. Het raadsonderzoek en de openbare verhoren die volgende week plaatsvinden zullen daar meer duidelijkheid over geven.

Bittere pil slikken voor de toekomst

Maar nu moeten we besluiten over de toekomst. We hadden en hebben de ambitie om rondom de Nieuwe Markt een cultuurdriehoek te realiseren, we willen een aantrekkelijk en bruisend gebied, we willen goede culturele voorzieningen in de stad. Met dat doel hebben we destijds besloten tot de bouw van de Viking. Dat doel is voor ons niet veranderd. Dat betekent dat we de bittere pil van de deze nieuwe tegenvallers zullen moeten slikken.

Wel doen we een beroep op de projectorganisatie en de toekomstige exploitanten om bij de inrichting voor passende, maar sobere keuzes te gaan. Daarbij vinden wij dat de exploitanten zelf ook nadrukkelijk aan zet zijn om extra financiering bij externe fondsen te werven.

Hypotheek op cultuur

Het aangaan van een lening om het gevraagde budget te financieren, voelt als een hypotheek op het programma cultuur. Misschien wel als een hypotheek op de hele stad. Wij willen voorkomen dat er niets meer kan binnen het programma cultuur. Tegelijk mag best gewogen worden dat er al heel veel in cultuur is geïnvesteerd. Of dit de financiering is waar we achter kunnen staan en of er alternatieven zijn, gaan we in de fractie nog bespreken.

Een ding is wel duidelijk: er is 1 optie duurder dan doorgaan en dat is nu stoppen.

Henrike Nijman

Labels: , ,