Onbehoorlijk bestuur rond koopzondagen

topbanner_walstraat
Door Arie de Niet op 9 februari 2018 om 20:47

Onbehoorlijk bestuur rond koopzondagen

Afgelopen woensdag heeft de gemeenteraad de winkeltijdenverordening aangepast. De lijst met winkelbranches die elke zondag open mogen is verder uitgebreid. De ondernemers in de binnenstad vroegen om uitstel van het besluit. Het is onbehoorlijk bestuur om de oproep van zo'n belangrijke partner te negeren.

Na supermarkten (2013), bouwmarkten en tuincentra (2016) zijn nu meubel- en electronicazaken toegevoegd aan de lijst van uitzonderingen. Winkels in deze branches mogen nu elke zondag open.

Koopzondag ligt gevoelig

We waren onaangenaam verrast door het voorstel van PvdA wethouder Jan Jaap Kolkman. Er lag een afspraak om de winkeltijdenverordening in deze raadsperiode niet meer aan te passen. Het onderwerp koopzondagen ligt namelijk nogal gevoelig. Niet alleen in de gemeenteraad, maar juist ook bij de ondernemers in de binnenstad. Met name de kleine zelfstandige winkeliers voelen zich door koopzondagen onder druk gezet.

Positieve flow in de binnenstad

Het is de Stichting Deventer Binnenstadsmanagement (SDBM) onder leiding van Peter Brouwer gelukt om een positieve sfeer te creëeren in de binnenstad. Er is een BIZ (bedrijven investeringszone) gevormd waarmee ondernemers en pandeigenaren zich samen inzetten voor onze binnenstad. Dat is waardevol en geeft perspectief voor de binnenstad. Zo'n partner moet je koesteren en serieus nemen.

Oproep om besluit uit te stellen

De stichting is bezig met een peiling onder de ondernemers om in beeld te brengen hoe ze aankijken tegen koopzondagen. Daarna wil men samen vaststellen wat goed is voor de ondernemers en voor de binnenstad. SDBM heeft de raad in een brief opgeroepen om dat proces af te wachten en het open gesprek daarin vooral niet te verstoren door de winkeltijdenverordening nu te gaan wijzigen.

Slechte timing

Een gevoelig thema en een duidelijke oproep van SDBM. En dan komt wethouder Kolkman vlak voor de verkiezingen met een voorstel om de meubelbranche toe te voegen aan de zaken die elke zondag open mogen. Dat is beroerde timing. D66 zag zijn kans schoon en kwam met een amendement om ook winkels in fietsen en electronica toe te voegen. Een slecht voorstel werd nog een beetje slechter.

Ongeloofwaardig

De aanleiding voor het voorstel was een zielige brief van een meubelzaak in het Morres pand op de Snipperling die elke zondag open wil. De zaak is inmiddels failliet dus de grond onder het voorstel was al weggevallen. Het is nogal ad hoc en willekeurig om op basis van één brief het beleid aan te passen. Zeker omdat we al jaren met goede reden de zielige brieven van de Mediamarkt met dezelfde strekking negeren. Dit voorstel komt de geloofwaardigheid van het bestuur en deze wethouder in het bijzonder niet ten goede.

Zorgen voor de binnenstad

Als ChristenUnie zijn we realistisch. We zien ook dat veel gemeenten de koopzondagen helemaal vrij hebben gegeven. De druk vanuit grote ketens is enorm om elke zondag open te gaan. Dat is een ontwikkeling die moeilijk te keren is. Tegelijk maken we ons grote zorgen om de gevolgen die dat heeft voor de ondernemers in de binnenstad. Ook ondernemers hebben recht op een dag in de week die ze aan familie, kerk, sport, cultuur of luieren kunnen besteden. De kleine zelfstandige ondernemers maken onze stad uniek en moeten we koesteren.

Onbehoorlijk bestuur

Wacht even en luister naar ons. Dat is een duidelijke oproep van de ondernemers in de binnenstad. Een krappe meerderheid van de raad heeft dat botweg genegeerd. Dat is een sterke staaltje ideologisch verblind onbehoorlijk bestuur.

Arie de Niet

Labels: , ,