Vragen over resultaten woningabonnement

topbanner_wonen5
Door Arie de Niet op 25 februari 2018 om 22:49

Vragen over resultaten woningabonnement

De ChristenUnie heeft vorige week met drie andere partijen schriftelijke vragen gesteld over de resultaten van het woningabonnement. Met het woningabonnement zouden veel woningen duurzaam worden gemaakt. Het concept kreeg veel landelijke aandacht. Deventer heeft geld uitgeleend voor het woningabonnement, maar er zijn nog weinig concrete resultaten bekend. Na drie jaar vinden wij het tijd die te laten zien.

Woningabonnement is een mooi idee

Het woningabonnement in Deventer is bedoeld voor het verduurzamen van huizen van particulieren. Het idee is dat de energierekening wordt omgezet in een abonnement, waarbij het huis duurzaam wordt gemaakt (geïsoleerd, zonnepanelen, wtw-installatie) met het geld dat het abonnement gaat opbrengen. Als eigenaar hoef je geen schulden te maken. Je houdt dezelfde energielasten, maar je krijgt er wel een comfortabel duurzaam huis voor terug.

En mooi idee dat zou kunnen bijdragen aan een energieneutraal Deventer. Daarom hebben we in 2015 ook ingestemd met een lening van 4 ton aan het bedrijf dat het woningabonnement zou gaan uitvoeren. Daarmee zouden eerst 25 en daarna 200 woningen in Deventer worden aangepakt. Met als volgende stap opschaling naar de provincie. De afgelopen jaren was er veel aandacht voor het woningabonnement. De provincie Overijssel en diverse andere gemeenten toonden interesse en haakten aan.

Onduidelijkheid over het resultaat

Een paar weken geleden was er een raadstafel waarin wethouder Rorink een overzicht gaf van alle initiatieven en projecten die er lopen rond duurzame woningbouw. Een mooi lijstje, maar rond het woningabonnement was het vrij stil. Ik heb op dat moment gevraagd om eindelijk eens inzicht te geven in de resultaten en met concrete cijfers te komen.

Door een integriteitsonderzoek naar VVD-raadslid Carmen Hunger (gelieerd aan het bedrijf van het woningabonnement; ze is inmiddels opgestapt) werd bekend dat het woningabonnement wordt uitgevoerd door een bedrijf dat in werkelijkheid een tamelijk complexe constructie van verschillende bv’s en holdings blijkt te zijn. Misschien zijn er heel goede redenen voor, maar als zo’n complexe structuur wordt opgetuigd maakt dat mij altijd wat argwanend. Het was voor ons reden om het verder uit te zoeken en samen met Gemeentebelang, CDA en GroenLinks schriftelijke vragen te stellen over het woningabonnement en de resultaten die zijn geboekt.

Verduurzamen woningen blijft een grote opgave

De antwoorden moeten nog komen. Laten we hopen dat het meevalt en dat er wel degelijk successen te melden zijn. Hoe dan ook, het verduurzamen van bestaande woningen is één van de grote uitdagingen van de komende jaren. Ook in Deventer. En wij zullen ons daarvoor inspannen.

Arie de Niet

Labels: , , ,