Synagoge is meer dan een monument

624x270_Grote_Synagoge_Golstraat
Door Henrike Nijman op 27 april 2018 om 20:07

Synagoge is meer dan een monument

De bestemming van de synagoge aan de Golstraat houdt mensen binnen en buiten Deventer bezig. Daaruit blijkt wel dat veel mensen waarde hechten aan dit karakteristieke gebouw in de binnenstad van Deventer. Het gebouw is van waarde als monument, maar nog meer als bijzondere plek waar een levende Joodse Gemeente haar diensten houdt.

Toen we als ChristenUnie fractie hoorden van het plan voor een foodhall in de synagoge, hebben we meteen vragen gesteld aan het college. Uit de antwoorden (die we heel snel ontvingen) blijkt dat het college van B&W een heel zorgvuldige afweging wil maken. Daarvoor is nodig dat de aanvraag met de wijziging van de bestemming compleet is. Dat is nog niet het geval.

We hebben bij het college aangedrongen om wel proactief contact op te nemen met de Joodse Gemeente Beth Shoshanna als belanghebbende. Dit is gelukkig inmiddels gebeurd.

Het gebouw aan de Golstraat wordt goed beschermd door zijn bestemming (maatschappelijk) en door status van monument. Maar voor ons is minstens zo belangrijk dat het gebouw wordt gebruikt als gebedshuis door een actieve Joodse Gemeente. Nog maar een paar jaar geleden vierde Beth Shoshanna met veel gasten feest, omdat men een eigen Thorarol had kunnen kopen. Dat is voor ons ook de reden dat we deze ontwikkelingen nu heel kritisch volgen. Dit willen we voor Deventer behouden.

De visie op religieus erfgoed van de gemeente Deventer schrijft dat het geen doel is om gebouwen te kopen om als gebedshuis te dienen. In dit geval zijn wij van mening dat de gemeente wel een taak heeft om dit gebouw als synagoge te behouden.

Henrike Nijman

p.s. Het radio 1 programma Kwesties besteedt zondagavond (20.00 uur) aandacht aan het plan om van de synagoge een foodhall te maken. Arie de Niet zal namens de ChristenUnie deelnemen aan het gesprek.

Labels: , , ,