ChristenUnie op bezoek bij Reshare

944x390_reshare.jpg
Door Arie de Niet op 2 maart 2019 om 15:15

ChristenUnie op bezoek bij Reshare

Met ChristenUnie Overijssel en ChristenUnie Deventer was ik gisteren te gast bij het textielsorteercentrum van het Leger des Heils in Deventer. De ChristenUnie is blij dat Reshare een duurzaam en innovatief textielsorteercentrum bouwt op het industrieterrein A1. Het sorteercentrum zorgt ook nog eens voor werk voor mensen die anders niet zo makkelijk aan het werk komen.

Na een opruimactie in huis storten wij ook regelmatig overtollige kleding in de textielcontainers. Sinds gisteren heb ik een beter beeld van wat er daarna mee gebeurd.

ChristenUnie Overijssel en ChristenUnie Deventer brachten gezamenlijk een werkbezoek aan het textielsorteercentrum van Reshare, onderdeel van het Leger des Heils. Ze zitten nu nog op een tijdelijke locatie aan de Rostockstraat, maar nog dit jaar wordt er een nieuw en innovatief sorteercentrum gebouwd op bedrijventerrein A1. Op YouTube staat een mooi filmpje over de vestiging van Reshare op bedrijventerrein A1.

Het bezoek heeft mij inzicht gegeven in recycling van textiel. Het gaat niet alleen om kwantiteit, maar ook om kwaliteit (net als bij plastic) en die staat onder druk.

De keten is nog lang niet gesloten. In de kledingindustrie is wat dat betreft nog een wereld te winnen. Daar hebben we als consument ook een rol in. We kunnen kritisch winkelen bij de grote ketens. Maar het kan ook door vintage en hip te shoppen in één van de mooie Reshare winkels (ons is ingefluisterd dat er meer van gaan komen).

In het sorteercentrum werken veel mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Wij vinden het belangrijk dat die werkplekken er zijn in Overijssel. Met Reshare hebben we gesproken over wat er goed gaat en wat beter kan als het gaat over het vinden en vasthouden van mensen voor deze werkplekken.

Al met al een leerzaam werkbezoek. Top dat een duurzame en maatschappelijk betrokken onderneming als Reshare zich in Deventer heeft gevestigd!

Arie de Niet

Labels: , ,