Een goed gesprek over Halloween met initiatiefnemer

helloween happy.jpeg
Door Henrike Nijman op 25 oktober 2019 om 14:27

Een goed gesprek over Halloween met initiatiefnemer

De organisatoren van het Halloween-evenement vroegen zich in de Stentor van dinsdag 22 oktober jongstleden zich af “Waarom bemoeit de CU zich met Halloween”. Ik heb Paul Hunnink (een van de initiatiefnemers) gebeld en gisteren hebben we samen een kop koffie gedronken in zijn horecazaak om het hier over te hebben. Het werd door hem gewaardeerd dat het niet via de krant of via vragen aan het college ging, maar persoonlijk.

Ik heb hem uitgelegd dat de ChristenUnie Halloween geen leuk feest vindt vanwege het flirten met de dood en een aantal elementen die op de grens van het occulte zitten en wat mij betreft daar overheen gaan. Dat was voor mij de reden om me af te vragen of dit evenement geschikt is voor een plein. Paul heeft uitgelegd dat ze met een groep ondernemers het Grote Kerkhof graag meer reuring willen geven. Het Halloween evenement is een in een rij van veel ideeën. Deze zijn o.a. door hem gepitcht in een stadscafe. Hij vertelde ook dat hij met de regisseur en event-manager, naar aanleiding van onze vragen, het draaiboek nog een kritisch doorgelopen heeft. Want voor hen is het doel vanaf het begin heel duidelijk “een gezellig griezelig evenement, maar niet geschikt voor jonge kinderen.”

Een aantal dingen stelt me gerust er is nagedacht over; wat doen we op het Grote Kerkhof en welke dingen doen we binnen. Voor de route binnen moet je je ook aanmelden en op de openbare delen van het plein is toezicht bij de entree. Er wordt duidelijk aangegeven dat mensen een evenemententerrein betreden.

Voor de ChristenUnie is dit een aandachtspunt voor ons evenementenbeleid. Wie is de constructieve tegenspraak voor initiatiefnemers van evenementen. We zitten niet te wachten op meer regels, maar wel op een goed gesprek. Dat wordt de stad beter van!