Welbestede dag bij de voedselbank

Henrieke_Nijman_2_Profielfotos_2022_blank_3.png
Door Henrike Nijman op 6 april 2020 om 19:38

Welbestede dag bij de voedselbank

Vrijdag 3 april mochten ik, Henrike, en webmaster Jolanda onze handjes laten wapperen als vrijwilliger bij de Voedselbank in Deventer.

Als gemeenteraad hebben we het vaak over de Voedselbank. Ja, het lijkt erg dat het nodig is in ons land, maar het is ook goed dat op deze manier voedsel niet verspild wordt en terecht komt bij de groep die het goed kan gebruiken. Naar aanleiding van de berichten dat de Voedselbanken in de problemen kwamen door de coronacrisis hebben wij ons dus gemeld als vrijwilliger. Voor mij was het prettig om even legitiem de deur uit te mogen en nuttig te zijn voor anderen!

Om 8.30 uur melden we ons bij de vrijwilligers coördinator. Door de coronacrisis ging het afgelopen weken en ook nu er iets anders aan toe. Om 1,5 meter te bewaren tussen elkaar is de uitgifte voor een deel binnen en voor een deel buiten de loods. Onze taken bestonden uit het vullen van 250 pakketten in de loods en in de middag assisteren bij het uitgeven van producten buiten. Na een korte uitleg konden we helpen bij het maken van de basispakketten die de mensen kregen.
Voor de uitgave van de producten naar keuze werden voor deze gelegenheid een soort marktkramen buiten opgezet en de producten uitgestald. De mensen vonden het net een echte markt waar ze langs mochten lopen en een beetje winkelen. Zo brengt een “noodzakelijke” maatregel ook weer een gezellige sfeer mee. Gelukkig werkte het weer ook mee en was er genoeg voor iedereen. De Deventer Voedselbank heeft op dit moment nog genoeg aanvoer. Het is mooi om te zien dat leveranciers meedenken en dat de organisatie ook de uitgifte goed overdenkt.

De meeste vrijwilligers van de voedselbank willen eigenlijk gewoon door met het werk. De wetenschap dat ze nodig zijn, maakt dat ze blijven komen en niet thuisblijven. De paar mensen die uit voorzorg thuis moeten blijven, met spijt in hun hart, worden aangevuld uit de ruime poule van incidentele vrijwilligers zoals wij. Petje af voor deze vrijwilligers die vrijdag na vrijdag dit werk doen en zorgen dat andere mensen eten krijgen.

Het ons was het een welbestede, leuke en leerzame dag. Zo gaan we het samen wel redden!