Als iets je raakt… over de sociale functie van het Meester Geertshuis

Henrieke_Nijman_2_Profielfotos_2022_blank_3.png
Door Henrike Nijman op 22 januari 2021 om 10:06

Als iets je raakt… over de sociale functie van het Meester Geertshuis

Soms zie je in je omgeving iets gebeuren wat je raakt. Dat gebeurde bij mij toen ik het besluit las dat het Meester Geertshuis per 1 januari niet meer als briefadres zou dienen, maar dat dit in het vervolg het stadhuis zal zijn, en dat de post daar maar op twee vaste momenten per maand opgehaald kan worden. Met verbazing las ik hierover. Een ‘briefadres’ is heel belangrijk voor dak- en thuislozen die niet meer in de gemeentelijke administratie ingeschreven staan; zij kunnen op dit adres post laten bezorgen zodat zij bijvoorbeeld hun inkomen, bankrekening en verzekering kunnen houden.

Het Meester Geertshuis heeft niet alleen de functie van briefadres, maar biedt nog zoveel meer aan de mensen die ervan gebruikmaken. De medewerkers zijn ontzettend betrokken bij hen: ze helpen de dak- en thuislozen om hun leven weer op de rit te krijgen, bieden financiële ondersteuning en, ook heel waardevol, een luisterend oor. Nu het briefadres verhuist naar het stadhuis valt die sociale functie weg. Want kan de baliemedewerker van het stadhuis omgaan met de zorg die deze mensen nodig hebben?

ChristenUnie stelt vragen
Om inzicht te krijgen in de reden van dit besluit schreven we samen met CDA en PvdA een aantal vragen aan het college van burgemeester en wethouders, waarbij we onze zorgen uitten over het besluit. In reactie hierop is de ingangsdatum verschoven naar 1 februari, zodat er meer tijd is om het besluit vorm te geven. Zoals het plan er nu ligt, hebben we niet het vertrouwen dat het goed komt voor hen die deze hulp zo hard nodig hebben. Daarom blijven wij ons ervoor inzetten dat het Meester Geertshuis erbij betrokken blijft, zodat we echt omzien naar de mensen om wie het gaat.

Wat is een briefadres?
Een woonadres is het adres waar u woont. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling (de zogenoemde briefadresgever). Met het adres van de briefadresgever bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid. Een briefadres is daarom nooit een postbus. Het briefadres kan alleen in Nederland zijn.

Meer informatie over het briefadres vindt u op www.rijksoverheid.nl

Labels: , ,