ChristenUnie Deventer pleit voor behoud en verduurzaming van erfgoed

ChristenUnie regiorace
Henrieke_Nijman_2_Profielfotos_2022_blank_3.png Arie_de_Niet_Profielfotos_2022_blank_.png
Door Henrike Nijman, Arie de Niet op 6 maart 2021 om 16:47

ChristenUnie Deventer pleit voor behoud en verduurzaming van erfgoed

Duurzame oplossingen uit Deventer onderweg naar Amersfoort

Fractievoorzitter Henrike Nijman van de ChristenUnie in Deventer en burgerlid Arie de Niet van ChristenUnie Overijssel hebben zaterdag meegefietst in een regiorace naar Amersfoort. Met de actie willen ze aandacht vragen voor lokale oplossingen die een bijdrage leveren aan het beschermen van de aarde.

De ChristenUnie vindt het belangrijk om een stem te geven aan lokale initiatieven om duurzamer te leven. In het hele land werden daarom op zaterdag 6 maart lokale initiatieven voor het behoud van de aarde verzameld en naar Amersfoort gebracht, waar het partijkantoor van de ChristenUnie huist. Tijdens een estafette van ruim 1700 kilometer, de zogenaamde 'regiorace'. werd door meer dan 90 gemeenten het stokje doorgegeven. Bij elke etappe werd een lokaal initiatief toegevoegd.

Rond 14.00 uur droeg de ChristenUnie Rijssen-Holten het stokje over aan ChristenUnie Deventer. De politici troffen elkaar bij fabrikant Auping aan de Maagdenburgstraat in Deventer, nog zo'n duurzaam initiatief. Vervolgens stapten Nijman en De Niet op de elektrische speedbike (ook wel speed pedelec) om het stokje naar Ugchelen (in Apeldoorn) te brengen, waar rond 15.00 uur het volgende overdrachtsmoment was.

Deventer heeft het als duurzaam initiatief het behoud en de verduurzaming van erfgoed meegegeven. Fractievoorzitter Henrike Nijman en Gerrit Jan Dijkgraaf (voorzitter van het bestuur van ChristenUnie Deventer) gingen daarvoor eerder op de dag al langs bij Klooster Nieuws Sion in Diepenveen. Nijman: “Bij Klooster Nieuw Sion wordt met subsidie van o.a. de provincie Overijssel een aantal grote renovaties uitgevoerd. Daarbij wordt de duurzaamheid van het gebouw nadrukkelijk meegenomen door middel van het verbeteren van de isolatie en het duurzaam opwekken van energie. Het meest in het oog springend zijn de bijna 100 zonnepanelen op de daken van de bijgebouwen om de bewoners en gasten van groene stroom te voorzien.”

Arie de Niet, burgerlid voor de ChristenUnie in de provinciale staten van Overijssel: "Wij hebben duurzame ideeën verzameld vanuit Twente. Deze ideeën zijn vandaag op een duurzame manier via lokale CU-afdelingen naar Amersfoort gebracht en gaan vanuit daar via Gert-Jan Segers naar Den Haag. Ik mocht samen met Henrike Nijman op de speedpedelec naar Apeldoorn om een koker vol duurzame ideeën uit Oost Nederland door te geven. Het stokje kwam van ChristenUnie Wethouder Bert Tijhof op de racefiets uit de gemeente Rijssen-Holten. In de koker zaten op dat moment naast de ideeën van ChristenUnie Rijssen-Holten ook ideeën uit Enschede, Hengelo, Almelo, Hardenberg, Hellendoorn en Twenterand. Wij mochten de koker doorgeven aan ChristenUnie Raadslid Jarin van der Zande uit Apeldoorn die op weg ging met een heus racepaard!"

Laat in de middag kwamen alle routes samen in Amersfoort. Daar werden alle lokale oplossingen in ontvangst genomen door Carla Dik en Pieter Grinwis. Dik en Grinwis nemen alle initiatieven mee naar Den Haag en nodigden per route één deelnemer uit in de studio van de ChristenUnie om terug te blikken op de dag en de verzamelde duurzame initiatieven.

“Ons ideaal is om de aarde zó te beheren, dat we rekening houden met anderen. We mogen genieten van de aarde en moeten hem netjes doorgeven aan volgende generaties. Al deze lokale oplossingen geven ons hoop dat dat ook echt lukt. Ze inspireren ons, want ze voeden onze hoop en versterken onze daadkracht,” aldus Carla Dik en Pieter Grinwis.

De volledige uitzending over de regiorace is hieronder terug te kijken.

Labels: , ,