Geaccepteerd worden zoals je bent

Arie_de_Niet_Profielfotos_2022_blank_.png
Door Arie de Niet op 17 februari 2022 om 20:45

Geaccepteerd worden zoals je bent

Waarom we het regenboog-stembusakkoord hebben getekend

We willen als ChristenUnie in Deventer aandacht geven aan wat echt telt. En één van de dingen die voor je als mens echt telt is dat je geaccepteerd wordt zoals je bent. Ook als dat afwijkt van de norm of van de stereotypen. Vanuit die overtuiging sta ik als ChristenUnie-lijsttrekker voor acceptatie van LHBTIQ+ personen.

We beseffen heel goed dat die acceptatie niet vanzelfsprekend is. Uitkomen voor je gender of geaardheid is in een groot deel van de wereld ronduit gevaarlijk. Maar ook in Deventer zijn er plekken en situaties waar je in de problemen kunt komen als je dat doet. De angst om uit de toon te vallen of voor een radicale afwijzing door je familie of vrienden kan het soms erg moeilijk maken. Daarom is het nodig dat we ons als gemeenteraad inzetten voor brede acceptatie van LHBTIQ+ personen. Maar ook voor het bieden van veiligheid en bescherming tegen discriminatie. Het regenboog-stembusakkoord draagt dat uit en komt met concrete maatregelen juist voor kwetsbare groepen. Wij staan daar van harte achter.

tekenen_regenboogakkoordMaar er is nog een reden. We tekenen het regenboog-stembusakkoord nadrukkelijk ook omdat we oog willen hebben voor de LHBTIQ+ personen in onze eigen achterban. In christelijke kerken en organisaties is acceptatie niet altijd vanzelfsprekend geweest en soms is het dat nog steeds niet. Christenen denken verschillend over seksualiteit en de plek van verschillende soorten relaties. Het gesprek daarover gaat door.

Als ChristenUnie vinden we dat elk mens liefde waard is omdat hij/zij/hen uniek gemaakt is door God. We weten dat christelijke LHBTIQ+ personen soms flink worstelen met hun coming out. Voor onze afweging over het regenboog-stembusakkoord hebben we met een aantal van hen gesproken. Als ChristenUnie willen we juist ook voor hen aandacht hebben. Met het tekenen geven we aan dat ze zich door ons gezien, gehoord en geaccepteerd mogen weten.

Als je meer wilt weten over LHBTIQ+ personen en christenen, kijk dan op https://www.wijdekerk.nl/.

Labels: ,