Toch onderzoek naar beter verlichting fietstunnel Rielerweg

fietstunnel_rielerweg_2.jpg
Door Arie de Niet op 21 januari 2023 om 20:00

Toch onderzoek naar beter verlichting fietstunnel Rielerweg

De verlichting overdag in de fietstunnel aan de Rielerweg is onvoldoende. De overgang van fel daglicht naar een donkere tunnel is onveilig. Dat heeft al een rol gespeeld bij twee ernstige ongevallen in de tunnel. Het college gaf onlangs aan dat de verlichting pas in 2028 zou worden aangepakt. Dat is volgens ons veel te laat. In een raadstafel over de fietstunnel heeft wethouder Elferink toegezegd om te onderzoeken of de verlichting toch op korte termijn kan worden verbeterd.

Ernstige ongevallen

In oktober hebben we schriftelijke vragen gesteld over de veiligheid van de fietstunnel. Omdat de antwoorden nogal teleurstellend waren is het onderwerp op ons verzoek geagendeerd op de raadstafel van woensdag 11 januari. Aan de raadstafel heb ik in een presentatie aan de gemeenteraad uitgelegd waarom de slechte verlichting van de tunnel een probleem is. In de fietstunnel zijn de afgelopen jaren bij daglicht twee ernstige ongevallen geweest. De plotselinge overgang van fel daglicht naar de donkere tunnel speelde bij die ongevallen een grote rol. Twee fietsers hebben blijvend letsel opgelopen. Ik heb gesproken met de slachtoffers. Ze worden nog dagelijks met de gevolgen geconfronteerd en hebben allebei aangegeven dat ze graag willen de verlichting overdag wordt verbeterd.

Verlichting voldoet niet aan de norm

We hebben ons naar aanleiding van de ongevallen verdiept in de eisen aan verlichting van fietstunnels. De verlichting in de fietstunnel aan de Rielerweg blijkt niet te voldoen aan de nieuwste normen. Er is overdag extra sterke verlichting nodig zodat de tunnel geen donker gat is voor fietsers.

Toch onderzoek naar beter verlichting

In de raadstafel werd breed door andere partijen onderkend dat de verlichting inderdaad moet worden aangepakt. Naar aanleiding van het gesprek aan de raadstafel heeft Wethouder Elferink toegezegd dat hij niet wacht tot 2028, maar gaat onderzoeken of er op korte termijn al maatregelen genomen kunnen worden. We wachten de concrete uitwerking even af voordat we zeggen dat het voldoende is, maar het is een stap in de goede richting waar wij blij mee zijn.

Labels: , ,