Onmogelijke opdracht voor De Nieuwe Keizer en het Burgerweeshuis

topbanner_cultuur
Thijs_Banninga_2_Profielfotos_2022_blank_18.png Arie_de_Niet_Profielfotos_2022_blank_.png
Door Thijs Banninga, Arie de Niet op 18 februari 2023 om 14:00

Onmogelijke opdracht voor De Nieuwe Keizer en het Burgerweeshuis

Het college stelt voor om een ontwerp te maken voor De Nieuwe Keizer en het Burgerweeshuis onder één dak in het huidige pand van de schouwburg. Het college geeft beide instellingen daarmee een onmogelijke opdracht. Dat kan alleen maar leiden tot teleurstelling, vertraging en in het meest dramatische geval het geheel verdwijnen van poppodium het Burgerweeshuis.

De Nieuwe Keizer (beter bekend als de Deventer Schouwburg) en poppodium het Burgerweeshuis hebben plannen gemaakt voor verbouw of nieuwbouw. Vooral het plan van De Nieuwe Keizer is nogal duur en kent veel onzekerheden. Het voorstel van het college om beide instellingen dan maar samen te voegen onder één dak heeft nogal wat teweeg gebracht. In de gemeenteraad, maar vooral in de stad.

Als het doel van het college was om jongeren meer betrokken te laten worden bij de lokale politiek, dan is dat gelukt.

Het past niet

Even op een rij waarom deze opdracht niet kan:

1.       Het past niet qua financiën. Het vertrekpunt is de Programma's van Eisen (PvE's) van De Nieuwe Keizer en Burgerweeshuis. Uit de verkenningen is gebleken dat die PvE's samen 47 miljoen kosten: 32 miljoen voor De Nieuwe Keuzer en 15 miljoen voor het Burgerweeshuis. Het college vindt dat te veel, maar geeft niet aan wat dan wel een acceptabel financieel kader is. Is dat de 22 miljoen uit beide initiatieffases? Dat is volgens ons een onoverbrugbaar gat. Zeker omdat de hoge kosten van De Nieuwe Keizer (3x hoger dan verwacht) voor een belangrijk deel worden veroorzaakt door achterstallig onderhoud aan het pand van de schouwburg dat een ongelooflijk complexe structuur heeft.

2.       Het past niet qua vierkante meters. De opgetelde ruimtevraag is veel groter dan de beschikbare ruimte. Dat los je niet om met het delen van wat gemeenschappelijke ruimtes.

3.       Het past niet qua organisaties. Burgerweeshuis en de Schouwburg verschillen sterk in karakter. Dat betreft niet alleen het publiek. Die verschillen zijn er ook in de organisatiestructuur en de betrokkenheid van vrijwilligers.

4.       Het past niet. Dus moet er worden gesneden in het programma en de organisaties. Maar de inhoudelijke visie wat moet worden geschrapt ontbreekt.

Je kan niet twee PVE’s en lopende projecten, van twee volkomen verschillende culturele instellingen ineens tot één nieuw project bestempelen en verwachten dat dat goed gaat.

Amputatiewedstrijd

Als we hiermee doorgaan sturen we als het ware De Nieuwe Keizer en Burgerweeshuis allebei met een kettingzaag de arena in met de opdracht zoveel mogelijk ledematen bij de ander te amputeren. En als gemeentebestuur gaan we op de tribune zitten kijken wie daar als beste in slaagt.

Dat is niet de gemeente die we moeten willen zijn. Het is ook makkelijk want achteraf kun je dan altijd zeggen: dit is niet wat we willen. Er is namelijk geen kader voor Burgerweeshuis en De Nieuwe Keizer om te toetsen of ze hun werk echt goed gedaan hebben. Bovendien leidt zo’n amputatiewedstrijd niet tot het beste resultaat voor onze inwoners. Allesbehalve zelfs.

Door met Burgerweeshuis, stap terug voor De Nieuwe Keizer

Wij moeten als gemeentebestuur de moed hebben om een kader mee te geven en de pijnlijke keuzes te maken. Als je dit écht wilt onderzoeken: geef dan aan wat je wel en niet wil. Daarvoor is een stap terug nodig. Dus geen verkenningsfase, maar terug naar een initiatieffase waarin we als gemeentebestuur het kader stellen voor De Nieuwe Keizer en het Burgerweeshuis onder één dak.

Het college laat zich primair leiden door geld. Daar kun je zeker op het gebied van cultuur van alles van vinden. Het is niet mogelijk de plannen van De Nieuwe Keizer en Burgerweeshuis allebei op deze manier te realiseren. Het probleem ligt hier echter vooral bij De Nieuwe Keizer. Met deze variant laten we het Burgerweeshuis de financiële krater van de Deventer Schouwburg opvullen. Dat vind we niet fair. Niet naar het Burgerweeshuis en De Nieuwe Keizer, maar ook niet naar onze inwoners.

Tenslotte, de variant met een onderzoek naar samen onder één dak leidt alleen maar tot verliezers. Laat Burgerweeshuis verder gaan met het plan Burgerhaven. Het poppodium heeft een belangrijke aantrekkingskracht op jongeren. Het plan zit goed in elkaar en de risico's zijn goed in beeld. Voor het onzekere plan van De Nieuwe Keizer moeten we een stap terug zetten en opnieuw kijken naar onze ambities en wensen rondom deze instelling.

Labels: , , ,