Bestuurlijke crisis door de Viking

topbanner_henrikedonderdag 06 juli 2017 10:47

Gisteravond zegden 3 coalitiepartijen het vertrouwen op in wethouder Hartogh Heys. Waarop de ChristenUnie en andere oppositiepartijen een motie van wantrouwen indiende tegen de resterende wethouders. Die motie is door de raad aangenomen, waardoor we in een bestuurlijke crisis zijn beland. Fractievoorzitter Henrike Nijman blikt terug op gisteravond en legt uit welke keuzes we hebben gemaakt.

Politieke chaos in Deventer

Dat was de kop van de Stentor. Het was inderdaad een chaotische avond. Het dossier ‘filmtheater de Viking’ is al vanaf het begin een lastig dossier. Nu moest er voor de derde keer extra geld bij. De vraag of de gemeente en specifiek de wethouder wel ‘in control’ is, is een terechte vraag.

Over de Viking is besloten. Op dat punt heeft het belang van de stad gelukkig zwaarder gewogen dan de interne discussies. Dat proces kan verder.

In het debat werd wel duidelijk dat de positie van projectwethouder Hartogh Heys ter discussie stond. De andere coalitie partijen hebben het vertrouwen in hem opgezegd. Dit ging mondeling en niet met een motie waarover gestemd kon worden door de gehele raad.

Dit was voor D66 de reden om Hartogh Heys terug te trekken uit het college en ook zelf uit het college te stappen.

Op dat moment ging het niet meer over het inhoudelijke dossier de Viking, maar alleen over 1 wethouder, terwijl we in Deventer een collegiaal bestuur kennen. Wat zoveel betekent als: we staan als geheel college voor de besluiten die we nemen.

Motie van wantrouwen tegen de rest van het college

Als je als bestuur, gezamenlijk staat voor je besluiten is het niet juist om daar 1 wethouder voor te laten opdraaien. Het was anders geweest als een wethouder aangeeft dat hij/zij zelf geen steun meer ervaart en er voor kiest om weg te gaan of aangeeft dat het dossier beter door een andere wethouder kan worden opgepakt.

Daarnaast is er geen mogelijkheid geweest om als raad te reageren op het statement van de fracties GemeenteBelang, PvdA en CDA. Een bestuurscrisis die zo wordt uitgespeeld is niet juist.

Wij zijn van mening dat het hele college hiervoor verantwoordelijk is. Dat is wat we met de motie van wantrouwen hebben willen zeggen. Ik hoop dat het een wake-up call is voor het college en de andere coalitie-partijen.

Hoe nu verder?

Het was voor ons een pittige avond. Waarschijnlijk hebt u vanmorgen met verbazing de berichten gelezen. Misschien hebt u zich wel zitten ergeren of wilt u nu wel eens het naadje van de kous weten.

Hoe komen we als fractie tot dit soort stappen en wat zijn de gevolgen voor Deventer? Is de stad onbestuurbaar en wat doen de andere wethouders?

Op de ledenvergadering van vanavond is in de agenda ruimte om hierover verder te praten. Ik nodig u als leden uit om hier gebruik van te maken.

Henrike Nijman

fractievoorzitter

Reacties op 'Bestuurlijke crisis door de Viking'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2017