ChristenUnie blijft sleuren aan fietsbeleid

topbanner_vervoer3.jpgdinsdag 04 oktober 2016 07:00

Midden in de nationale fietstelweek stond fietsen op de agenda van de gemeenteraad. ChristenUnie raadslid Arie de Niet maakt zich al jaren hard voor de fietser. Met dit college betekent dat flink sleuren en zeuren om iets te bereiken. Na een moeizaam debat deed de wethouder een aantal belangrijke toezeggingen over de toekomst van het fietsbeleid en over fietsparkeren in de binnenstad.

Goede resultaten in het verleden

De afgelopen tien jaar zijn grote stappen gezet om fietsen in Deventer comfortabeler en veiliger te maken. De snelle verbindingen naar de Vijfhoek en langs de Holterweg zijn daarvan goede voorbeelden. Die zijn het resultaat van goed fietsbeleid met concrete doelen, heldere prioriteiten en samenhang.

Geen garantie voor de toekomst

Het fietsbeleid loopt af. Veel is gerealiseerd, maar nog lang niet alles. Bij de gemeente is een belangrijke fietsambtenaar vertrokken. En nu dreigt er verrommeling. Wij zien op veel plekken dat de fietser van prioriteit weer sluitstuk is geworden. Bij het vernieuwde winkelcentrum Borgele kun je na twee jaar je fiets nog steeds niet fatsoenlijk parkeren. En de kwaliteit van sommige belangrijke fietsroutes (Welle, Hanzetracé) laat te wensen over. Het woord hotseknotsbegoniafietspad haalde zelfs de pers. Het zijn symptomen van het feit dat er bij ruimtelijke projecten niet gedacht wordt vanuit de fietser. En dat moet anders.

Nieuw fietsbeleid in de omgevingsvisie

Wij willen wij graag dat het beleid wordt vernieuwd om fietsen weer de prioriteit te geven die het verdiend. Maar er is weinig steun om dat op dit moment te doen. Wethouder Grijsen gaat het fietsbeleid opnemen in de omgevingsvisie. In de omgevingsvisie komen allerlei ruimtelijke plannen en visies samen. De klassieke bestemmingsplannen zijn daarmee verleden tijd. De omgevingsvisie is volgens ons een prima plek om de ambities rond duurzame mobiliteit vast te leggen. En fietsen is daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van. Maar het duurt waarschijnlijk nog wel even voordat de omgevingsvisie er is. En zolang kunnen wij als fietsers niet wachten.

Toezeggingen

In het debat deed Wethouder Grijsen voor ons de belangrijke toezegging dat het huidige fietsbeleid tot de nieuwe omgevingsvisie van kracht blijft. En ze beloofde dat de gemeenteraad actief wordt betrokken bij het vernieuwen van het fietsbeleid bij het vaststellen van de omgevingsvisie. We kunnen straks nieuwe kaders te stellen aan het fietsbeleid en rekening te houden met ontwikkelingen als de E-bike een duurzame mobiliteit. Wij zullen het college aan die beloften houden en op basis van het huidige fietsbeleid blijven aanspreken.

Ruimte voor de fiets in de binnenstad

De aanleiding van het debat was een voorstel voor het verbeteren van het fietsparkeren in de binnenstad. Het doel is om het aantal onbewaakte plekken voor het stallen van fietsen in de binnenstad fors te vergroten. Het is nu op veel plekken een rommeltje. En schots en scheef geparkeerde fietsen in smalle straten zorgen ook voor onveilige situaties. Prima om dat aan te pakken.

Veilig parkeren bij de nieuwe bibliotheek

Maar er is ook behoefte aan plekken waar je fiets veilig staat. Bewaakt of op z'n minst onder toezicht. Dat kan nu bij het station en bij de centrumgarage. Maar volgens ons en volgens veel bewoners en ondernemers in de binnenstad moet dat ook mogelijk zijn bij de stromarkt. De plek waar straks de nieuwe centrale bibliotheek komt. Het is nog altijd onduidelijk hoe het parkeren van fietsen daar wordt opgelost. Wij hebben er geen vertrouwen in dat het vanzelf goed gaat komen, dus willen we de oplossing zien voordat er in dat gebied een schop in de grond gaat. En dat heeft de wethouder toegezegd.

Wordt vervolgd

We hebben niet helemaal gekregen wat we wilden, maar wel verschillende toezeggingen binnengehaald. We gaan de komende tijd volgen of ze worden nagekomen. Ik hou me aanbevolen voor tips en opmerkingen waar het beter kan en beter moet als het gaat om fietsen in Deventer.

Tenslotte voor de liefhebbers van fietsen, data en kaarten: op de site van de fietstelweek is een mooie heatmap te vinden van de resultaten van 2015 (even zoomen naar Deventer).

Arie de Niet

Reacties op 'ChristenUnie blijft sleuren aan fietsbeleid'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2016