Arie de Niet: "Met tegenzin akkoord met extra geld voor de Viking."

topbanner_cultuur3donderdag 20 oktober 2016 07:00

Gisteravond ging het debat in de gemeenteraad over een tegenvaller van 1,5 miljoen bij de bouw van filmtheater de Viking. De ChristenUnie baalt flink van de tegenvaller. De gemeenteraad heeft die voor een deel aan zichzelf te wijten. Maar we hebben ook veel bezwaar tegen de dekking van het tekort. ChristenUnie raadslid Arie de Niet "Cultuur met een beperkt bereik dreigt ten koste te gaan van cultuur voor een brede doelgroep zoals de bibliotheek. Daar hebben wij grote moeite mee." Lees hier onze bijdrage aan het debat.

Die verdraaide Vikingen. In het jaar 882 kwamen ze naar Deventer om te plunderen en alles plat te branden. Maar wie had kunnen denken dat ze na 1134 jaar nog een keer een greep in onze kas zouden doen.

Omdat er resten van een vikingschip onder de bouwlocatie van het nieuwe filmtheater (De Viking) liggen, mag er geen gewone fundering met palen worden aangebracht. Er moet een bijzondere fundering worden gebruikt die de grond zoveel mogelijk onaangetast laat. En dat kost ruim €1,5 miljoen.

De ChristenUnie baalt behoorlijk:

1. van die Vikingen en hun schip dat ons in de weg zit,
  2. van de tegenvaller die daar het gevolg van is, maar die we vooral ook aan onszelf te wijten hebben,
  3. en van de manier waarop die tegenvaller wordt opgevangen.

De laatste twee punten zal ik nader toelichten.

We hebben het aan onszelf te wijten

In dezelfde raadvergadering ging het over de eindrapportage van het Stadhuiskwartier. En dus ook over de Viking. Twee projecten, twee totaal verschillende gezichten. Wat we als bestuur goed hebben gedaan bij het stadhuiskwartier, lijkt fout te zijn gegaan bij de Viking:

• risico's zijn bewust lager ingeschat,
  • er is gerommeld met het afkopen van parkeren voor auto en fiets,
  • de kosten zijn daardoor te rooskleurig voorgesteld.

We zitten nu met de nadelige gevolgen. En we hebben weinig keus. Als we stoppen hebben Filmhuis De Keizer en Theater Bouwkunde nog steeds behoefte aan nieuwe huisvesting. En moeten we een forse kapitaalvernietiging (ruim 4 miljoen) wegslikken. We moeten dus door deze zure appel heen bijten.

Maar je zou zeggen dat dat niet kan zonder van onze fouten geleerd te hebben.

Grote moeite met dekking van het tekort

Het college manoeuvreert ons in precies dezelfde situatie als bij het besluit tot de bouw van de Viking. De Viking moet doorgaan. En er moet nu dekking worden gevonden. Dus stellen we de toekomst iets optimistischer voor. Door een deel uit de exploitatie van de Viking te halen. En het grootste deel van de lasten schuiven we door naar later. En naar andere culturele instellingen.

Dat betekent dat de gemeente een mes op tafel legt bij het brede gesprek over een visie op cultuur dat binnenkort gaat plaatsvinden. Naast al die messen die daar al lagen. Een ongemakkelijk begin van een dialoog.

We betreuren het ook dat niet meer moeite is gedaan om geld op te halen via crowdfunding of sponsoring. Dat is door ChristenUnie raadsopvolger Jasper Buist lang geleden als suggestie ingebracht.

Want hoe je het ook wendt of keert, de Viking is een culturele voorziening met een beperkt bereik. Het is van waarde voor de stad (daarom hebben wij de Viking ook altijd gesteund), maar er zijn veel deventenaren die er nooit zullen komen. En door dit voorstel dreigt dat ten koste te gaan van culturele voorzieningen voor een veel bredere groep zoals de Leeuwenkuil en de Bibliotheek. Daar heeft de ChristenUnie grote moeite mee.

De gemeenteraad schuift het voor zich uit

We hebben opgeroepen om niet dezelfde fout te maken als eerder. Om ons niet te rijk te rekenen. En om vooral de kosten niet voor ons uit schuiven.  We moeten ons verlies nu nemen en kiezen voor een eenmalige dekking van deze tegenvaller. Alleen dan kunnen we voor eens en altijd afrekenen met die verdraaide Vikingen.

Maar de gemeenteraad koos anders. De slechte dekking hield stand, ondanks dappere pogingen vanuit de oppositie om er wat aan te doen. Maar omdat stoppen met de bouw een nog slechter idee is, hebben we met flinke tegenzin voor het voorstel gestemd.

Arie de Niet

Reacties op 'Arie de Niet: "Met tegenzin akkoord met extra geld voor de Viking."'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2016