Henrike Nijman: begroting moet meer oog hebben voor onze inwoners

topbanner_henrikewoensdag 09 november 2016 15:00

In de begroting voor 2017 is nog altijd geen ruimte voor nieuw beleid. De maatregelen die het college voorstelt lijken puur financieel ingegeven. ChristenUnie fractievoorzitter Henrike Nijman: "We moeten keuzes maken vanuit de inhoud in plaats van financiƫn, in het belang van alle mensen die wonen en werken in Deventer." De ChristenUnie wil de begroting wijzigen zodat er meer oog is voor de gevolgen van bepaalde maatregelen. Lees hier de bijdrage van Henrike Nijman.

Beste voorzitter, collega raadsleden,

Graag wil ik beginnen met een compliment. Een compliment naar het college dat een Begroting neerlegt met sprankelende doelstellingen en naar de andere fracties voor de constructieve samenwerking in de wijzigingen die we toch nog nodig vinden.

nog altijd geen ruimte voor nieuw beleid

Zijn wij dan nu helemaal tevreden? Zijn alle zorgen die rondom de voorjaarsnota zijn uitgesproken, dan helemaal weg? Nee, helemaal niet zelfs. Dit is de 3e begroting van het college wat als insteek heeft gekozen dat er geld over zou moeten zijn voor nieuw beleid. Dat is er niet, sterker nog in de begroting zitten nog een enkele PM post en binnen de ICT is het nog niet op orde. Er is geen ruimte voor nieuw beleid en de heroverwegingen zijn bezuinigingen waar niet iets nieuws voor in de plek komt.

keuzes maken vanuit inhoud in plaats van financiën

Ik moet helaas constateren dat er een groot verschil zit tussen de doelstellingen die uitgaan het belang van de gemeente en de mensen die daar wonen en werken enerzijds en de financiële vertaling waarin een aantal voorstellen worden doorgezet die helemaal niet in het belang van de burger blijken. Zo zijn we heel goed in het achterstevoren redeneren: hoeveel geld hebben we nodig, waar kunnen we dat halen en die maatregel kiezen we dus. Tadaa, onder de streep klopt het. Maar wat is het effect op het welzijn en het welbevinden van de mensen waar we voor werken?!

met oog voor de gevolgen

Voorzitter, ik wil er opnieuw voor pleiten om vanuit de inhoud te blijven redeneren. Dat wil niet zeggen dat er nooit iets mag veranderen of dat wij niet willen rekenen. Maar als er een maatregel wordt voorgesteld, dan moet dat ook inhoudelijk een sluitend en sterk verhaal zijn. Vandaag zullen wij een amendement indienen over het geboorteloket in het Deventer Ziekenhuis en verzoeken om de reserve huisvesting te laten vrijvallen. Daarnaast een motie op het verlagen van de vaste kosten in het afvaltarief, een motie op het plan over de uitvoering van de bewindvoeringen, het verschuiven van het sociaal werkvolume en de bezuinigingen bij de Leeuwenkuil. Ook zullen we een aantal andere amendementen mee indien of steunen. Al die voorstellen hebben met elkaar gemeen dat we van mening zijn dat we als gemeente een besluit nemen wat niet vanuit de inhoud is ingegeven of getoetst en waarbij ook niet voldoende is gekeken naar de gevolgen voor de burgers die het betreft.

en echt ruimte geven

Als ChristenUnie snappen wij heel goed de rode draad in de doelstellingen bij de begroting, dat mensen meer eigen initiatief moeten en mogen nemen, dat mensen zelf de regie hebben etc. Maar dat kan alleen als we daar ook echt ruimte voor geven. Wij denken dat er dan toch vandaag nog een stevig debat te voeren is aan de hand van de wijzigingsvoorstellen die er nu liggen.

Henrike Nijman

fractievoorzitter

Reacties op 'Henrike Nijman: begroting moet meer oog hebben voor onze inwoners'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2016