Henrike Nijman vraagt interpellatiedebat aan over stadhuiskwartier

topbanner_publiekszakenwoensdag 05 maart 2014 16:53

De ChristenUnie vindt dat de gemeenteraad niet goed wordt geïnformeerd over het stadhuiskwartier. De laatste raadsmededeling is onduidelijk over de financiële situatie en de beheersing van de risico’s rond het project. Volgens fractievoorzitter Henrike Nijman is goede informatie essentieel om vertrouwen te houden in het project. Ze heeft daarom voor de raadsvergadering van woensdag 5 maart een interpellatiedebat aangevraagd.

Onlangs ontving de gemeenteraad een mededeling over de stand van zaken rond het stadhuiskwartier. De mededeling bevat volgens de ChristenUnie niet informatie die de raad nodig heeft om een goed oordeel te kunnen geven over de vorderingen van het project. Bij de tegenvallers en meevallers is bijvoorbeeld niet aangegeven wat de financiële gevolgen zijn. Het is daardoor onduidelijk of het college dit project goed onder controle heeft. Die duidelijkheid wil Henrike Nijman vanavond krijgen in het interpellatiedebat.

Het stadhuiskwartier is een gevoelig dossier in Deventer. Het besluit om het stadhuiskwartier te bouwen verdeelde de gemeenteraad. Een meerderheid van de inwoners van deze gemeente sprak zich er in diverse opiniepeilingen tegen uit. De ChristenUnie heeft het besluit destijds na zorgvuldige afweging gesteund.

ChristenUnie fractievoorzitter Henrike Nijman: “Die steun hebben we gegeven onder de voorwaarde dat de raad ook tijdens het proces goed geïnformeerd zou worden over risico’s, meevallers, tegenvallers. Dat moet bij zo’n groot en complex project in het hart van onze binnenstad. Niet omdat we als raad op de stoel van het college willen zitten, maar om te voorkomen dat we in dit project verrast worden. En vooral om het vertrouwen te houden dat het college zelf niet verrast wordt en alles in dit cruciale project onder controle heeft.“

De laatste raadsmededeling is wat dat betreft ronduit teleurstellend. De gemeenteraad moet beter op de hoogte worden gehouden van dit project. De ChristenUnie wil die duidelijkheid op korte termijn en heeft daarom een interpellatiedebat aangevraagd.

Reacties op 'Henrike Nijman vraagt interpellatiedebat aan over stadhuiskwartier'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2014