Geen extra geld naar stadhuiskwartier voor asbestsanering

topbanner_publiekszakenvrijdag 19 september 2014 14:45

Er is asbest gevonden in het oude stadhuis. Het project stadhuiskwartier heeft daardoor een tegenvaller van 3,5 ton. Het college stelt voor om de tegenvaller op te vangen door een reserve buiten het project aan te spreken. De ChristenUnie gaat daar niet mee akkoord. Er gaat geen extra geld naar het stadhuiskwartier. De tegenvaller moet binnen het project opgevangen worden.

Overheid moet het goede voorbeeld geven

Het is belangrijk om als overheid het goede voorbeeld geven en geloofwaardig te zijn. Dus nu er asbest is gevonden in het oude stadhuis moet dat goed en zorgvuldig worden verwijderd. Daarin kunnen we geen halfslachtige oplossing kiezen. De ChristenUnie staat dan ook achter de keuze voor volledige sanering. Ook al is dat de kostbaarste oplossing.

Verwijdering asbest valt binnen project stadhuiskwartier

Aan het begin van het project is een beperkte inventarisatie uitgevoerd. Nu blijkt er veel meer asbest te zijn dan op basis van die inventarisatie is ingeschat. De verwijdering van dat asbest brengt extra kosten met zich mee. Het gaat om een bedrag van €350.000 waarmee geen rekening is gehouden in de kostenraming van het project. In de raming is wel een post "onvoorzien" opgenomen. Een deel van het budget is gereserveerd om dit soort onverwachte tegenvallers op te kunnen vangen. Het is dan ook niet meer dan logisch om de extra kosten van de asbestverwijdering ten laste van die post binnen het project stadhuiskwartier te brengen. Het is dan aan de projectorganisatie om te zorgen dat het project als geheel binnen budget blijft. Dat kan betekenen dat op andere posten bezuinigd moet worden, bijvoorbeeld door de resterende onderdelen scherp aan te besteden.

Kromme redenering college

Het college stelt echter voor de extra kosten te dekken uit een ander potje ("reserve huisvesting"). Volgens wethouder Hartogh-Heys heeft de asbestverwijdering helemaal niets te maken met het project stadhuiskwartier. Het asbest hadden we volgens hem sowieso binnen een paar jaar moeten verwijderen bij het vernieuwen van technische installaties. De tegenvaller valt daarom niet binnen het project stadhuiskwartier en mag dus uit een andere pot geld worden betaald.

Een tamelijk kromme redenering. Zonder de bouw van het stadhuiskwartier hadden we deze tegenvaller niet gehad. Iedereen voelt op z'n klompen aan dat eigenlijk het budget van het stadhuiskwartier wordt opgehoogd. Het gaat om slechts 0,5% van het budget, maar het is een principekwestie. Het college (en het vorige college) herhaalt steevast het mantra dat het stadshuiskwartier binnen budget wordt gerealiseerd en dat het uiteindelijk een kostenbesparing oplevert (minder huisvestingskosten). Door deze opzichtige poging om met een smoesje het budget op te hogen, laat het college opnieuw zien weinig gevoel te hebben voor hoe dit project wordt beleefd in de stad.

Geheim rapport over het project stadhuiskwartier

Twee weken geleden heeft de gemeenteraad in een besloten sessie een geheim document gesproken. Dat document beschreef de stand van zaken rond het project stadhuiskwartier. Inclusief een financieel overzicht van wijzigingen (meevallers en tegenvallers) ten opzichte van de kostenraming. En dus ook hoeveel ruimte er nog in de post onvoorzien. En dat is ook zo ongeveer alles dat ik er over mag zeggen.

De besloten sessie heb ik als nuttig ervaren, want ik heb nu een goed beeld van hoe het project loopt en hoe het wordt aangestuurd. Soms kun je beter doorvragen in een besloten omgeving. Van mij hoeft niet alle informatie die de gemeenteraad krijgt openbaar te zijn. Soms betreft de informatie personen of bedrijven, bijvoorbeeld in het sociaal domein of bij veiligheid. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan.

Maximale openheid over financiële cijfers gewenst

Dat ligt anders bij financiële cijfers. Daar moet de overheid maximaal transparant in zijn. Eigenlijk zijn er geen goede redenen om de projectraming en de financiële tussenstand van een project als het stadhuiskwartier niet openbaar te maken. Het gaat om de besteding van een grote hoeveelheid gemeenschapsgeld. Dat moet het bestuur verantwoorden ook tijdens het project. Dat kan alleen goed als die cijfers voor iedereen zijn in te zien. Doe je dat niet, dan leidt dat tot speculaties en giswerk van pers en publiek.

In het debat over de asbestsanering speelt het geheime stuk natuurlijk een rol. Alleen ben ik in de verantwoording van mijn keuze gegijzeld door de geheimhouding. Dat frustreert. Terwijl het helemaal niet nodig is.

Coalitiepartij Gemeentebelang werkt in overleg met de griffie aan een voorstel om anders met geheimhouding om te gaan. Bij deze spoor ik ze aan om daarmee haast te maken. Hoe eerder cijfers openbaar zijn hoe beter. Graag nog dit najaar.

Arie de Niet

Reacties op 'Geen extra geld naar stadhuiskwartier voor asbestsanering'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2014