Stevige afspraken maken, zonder de corporaties te overvragen

topbanner_wonen4woensdag 22 april 2015 10:26

De gemeente is druk bezig met het maken van nieuwe prestatiesafspraken met de woningbouwcorporaties. Met enige regelmaat maakt de gemeente afspraken over onder andere het aantal te bouwen betaalbare huurwoningen. De afspraken worden gemaakt met woningbouwcorporaties Ieder1, Rentree en De Marken. Volgens Jasper Buist, opvolger van de ChristenUnie, mogen en moeten die afspraken stevig zijn, maar moeten we niet het onmogelijke vragen van de woningbouwcorporaties.

Bouwen in betaalbare huursector

De gemeente maakt op lokaal niveau over allerlei onderwerpen beleid om zo aan te geven waar we in de toekomst met onze stad en ommelanden naar toe moeten. Zo ook de volkshuisvesting. De gemeente legt in het beleid vast hoeveel nieuwe woningen er ongeveer per jaar in Deventer gebouwd moeten worden. Dit aantal is gebaseerd op wat de markt aankan gecombineerd met de behoefte. Momenteel is het streven dat er per jaar in de gemeente Deventer ongeveer 250 woningen nieuw gebouwd worden.
Voor een groot deel worden de woningen door projectontwikkelaar, bouwbedrijven en door eigen bouw gerealiseerd.
Daarnaast is nu afgesproken dat 25% van de nieuwbouw door de woningbouwcorporaties voor de betaalbare huursector wordt gebouwd. Naar aanleiding van de beperkte volumeontwikkeling in woningbouwsegment, werd de vraag gesteld of deze afspraak reëel is. Dat is het geval, omdat dit aantal de afgelopen jaren ook is gerealiseerd door de corporaties.

Aanvullende afspraken nodig voor doelgroepen

De gemeente heeft vanuit het Rijk de opdracht gekregen een aantal statushouders te huisvesten. Het gaat hier om asielzoekers die een status hebben gekregen waarna deze mensen mogen worden gehuisvest in een reguliere woning.
Vanwege de situatie vanwaaruit deze mensen komen wordt het huisvesten als taak van de woningbouwcorporaties gezien. Zij moeten hier dus woningen voor beschikbaar houden.
Verder moeten er ook woningen beschikbaar zijn voor mensen die vanwege de recente ontwikkelingen in het sociaal domein weer zelfstandig moeten gaan wonen. Ook het langer zelfstandig blijven wonen van ouderen is een belangrijk aandachtspunt.
De woningcorporaties hebben aangegeven dat zij over deze doelgroepen aanvullende afspraken met de gemeente wil maken. Het huisvesten van deze mensen vergt kwaliteiten die corporaties niet standaard in huis hebben.

Verduurzamen woningvoorraad

Met de corporaties is afgesproken dat de bestaande woningvoorraad in de komende 10 jaar naar een gemiddeld B label moet worden gebracht. Met deze doelstelling willen de corporaties bijdragen aan de gemeentelijke doelstelling van Deventer energieneutraal in 2030. Met deze doelstelling wordt voor veel woningen een forse renovatieinvestering verlangd.$

Stevige afspraken zonder de corporaties te overvragen

Het instemmingsbesluit staat voor woensdag 22 april 2015 op de agenda. We zullen dan moeten aangeven of we kunnen instemmen met de afspraken of dat we eventueel op onderdelen nog aanpassingen wensen. De afspraken gelden voor de periode 2015 - 2019 er vindt een jaarlijkse evaluatie plaats.
Vooropgesteld is het afsprakenlijstje een stuk overzichtelijker dan in voorgaande jaren. Het betreft een overzicht op 2 A-viertjes waarin veel punten staan die wij vanuit sociaal en duurzaamheidsoogpunt kunnen steunen.
Er komt veel op het bordje te liggen van de corporaties waarvoor zij eerder niet of minder verantwoordelijk waren. Ook de corporaties hebben te maken met de veranderingen in het sociaal domein. Overvragen in deze is onverantwoord.
Tijdens de evaluatiemomenten kunnen we suggesties doen voor bijsturing, als dit gewenst is.

De doelstelling Deventer in 2030 energieneutraal wordt op dit moment als een erg pittige doelstelling gezien. Hieraan moet iedereen een bijdrage leveren, dus ook de corporaties. Zij zijn eigenaar van veel vooral oudere woningen. Als deze de komende jaren worden gerenoveerd tot de beoogde doelstelling, dan leveren deze woningen een belangrijke bijdrage in de besparing en CO2 reductie. Ook dit onderdeel komt in de evaluaties terug. We zullen dan kijken of de doelstellingen mogelijk in een positievere richting kunnen worden bijgesteld.

Kijkend naar de doelstellingen en de opgaven waarvoor de corporaties de komende jaren voor worden geplaatst vinden wij het verstandig met de gemaakte afspraken in te stemmen.

Jasper Buist

Reacties op 'Stevige afspraken maken, zonder de corporaties te overvragen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2015