Met een gemengd gevoel de zomer in

topbanner_ijsselkadevrijdag 03 juli 2015 21:05

We gaan met een gemengd gevoel het zomerreces in. Afgelopen woensdag was de laatste raadsvergadering. De bezuiniging op de speeltuinen blijft ondanks ons protest overeind. Daar balen we flink van. De teleurstelling werd een beetje verzacht doordat onze moties bij de Voorjaarsnota over fietsbeleid, ICT projecten en preventief jeugdbeleid unaniem werden aangenomen.

balen van speeltuinen...

We balen echt stevig van Samen Ruimte Geven. De bezuiniging op de speeltuinen die daar onderdeel van is, gaat door. Ondanks fel protest van ChristenUnie en andere oppositiepartijen. De uitgangspunten zijn niet goed doordacht, waardoor inwoners niet gelijk behandeld worden. En ook het zelfbeheer is niet goed uitgewerkt. We lopen daar grote risico's met de infrastructuur voor onze kinderen. Het was voor ons reden om tegen het voorstel te stemmen.

... maar ook successen behaald

Maar bij de Voorjaarsnota haalden een aantal van onze moties het wel: fietsbeleid, ICT projecten, preventie jeugdbeleid, Ze werden zelfs unaniem aangenomen. Dat stemt tevreden.

evaluatie fietsbeleid

Het fietsbeleid wordt geëvalueerd. De raad kan daarna beslissen of een nieuw fietsbeleid nodig is. Daar twijfelen wij overigens niet aan. Wij kunnen het ons niet voorstellen dat een stad als Deventer wel een (auto)parkeerbeleid heeft, maar het zonder integrale visie op fietsen moet doen.

onderzoek naar ICT projecten

De motie over ICT die wij hebben geïnitieerd en samen met de VVD indienden, is unaniem aangenomen. De gemeenteraad krijgt een overzicht van de stand van zaken en de risico's van de lopende ICT projecten. Dat overzicht wordt in de auditcommissie besproken, zodat er goed kan worden doorgevraagd. Daarna kan de raad besluiten of er een diepgaander en onafhankelijk onderzoek naar ICT nodig is.

coalitiepartijen sluiten de rijen

Ons amendement om de jeugdsportsubsidie te behouden en te koppelen aan een veilig sportklimaat haalde het helaas niet. Dat geldt ook voor de motie over risico's in het sociaal domein. De coalitiepartijen vormden bij beide voorstellen een cordon dat niet te doorbreken was. Maar gelukkig komen op beide thema's nog voldoende kansen om het opnieuw onder de aandacht te brengen. En dat zullen we zeker doen.

duurzaamheidsfonds

We hadden ook een voorstel om een duurzaamheidsfonds te maken dat wordt gevuld met de besparingen die duurzame maatregelen in de rest van de organisatie opleveren. Er was waardering vanuit het college, maar ook weerstand tegen bepaalde onderdelen. Daardoor was er waarschijnlijk geen raadsmeerderheid. We hebben de motie ingetrokken. We zullen de komende maanden gebruiken om de knelpunten op te lossen. Bij de begroting zullen we dan opnieuw een voorstel indienen dat dan
hopelijk wel brede steun in het college en in de raad heeft.

zomerreces

Maar we gaan nu eerst genieten van het zomerreces. Even bijkomen, tijd en aandacht voor onze gezinnen (die zijn het afgelopen seizoen af en toe echt tekort gekomen) en gelegenheid voor bezinning. Zodat we eind augustus weer met frisse moed aan de slag kunnen. En dan hoort u ongetwijfeld weer van ons.

Arie de Niet

gemeenteraadslid

ac.de.niet@deventer.nl

Reacties op 'Met een gemengd gevoel de zomer in'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2015