Niet experimenteren met de veiligheid bij voetbalwedstrijden

topbanner_wilhelminabrugzondag 23 augustus 2015 20:35

De discussie over inzet van politie bij voetbalwedstrijden is weer opgelaaid door de staking bij de politie. Gemeenteraadslid Arie de Niet zegt daarover: "De ChristenUnie wil graag de kosten van voetbal voor de samenleving verlagen, maar niet ten koste van de veiligheid.".

Door de cao-acties van de politiebonden is de discussie over de inzet van politie bij voetbalwedstrijden flink opgelaaid. Enkele "burgemeesters met lef" hebben wedstrijden in de eredivisie ondanks de stakingen bij de politie door laten gaan. Ook zonder noemenswaardige politie-inzet zijn die wedstrijden wonderwel goed verlopen. Prompt wordt er geroepen om breed te gaan experimenteren met voetbalwedstrijden zonder politie. Verschillende partijen hebben zich al uitgesproken voor zo'n experiment. Volgens de ChristenUnie is het onverstandig te experimenteren met veiligheid.

Geregeld problemen met supporters

Laten we vooral niet vergeten dat Go Ahead Eagles een fanatieke aanhang heeft. Dat zijn grotendeels supporters met een warm hart voor de club. Maar helaas zitten er ook types tussen met verkeerde bedoelingen, die flink uit de bocht kunnen vliegen. Afgelopen week zijn er nog stadionverboden opgelegd aan 17 supporters van Go Ahead Eagles. En dat is echt niet gebeurd omdat ze "schobbejak" hebben geroepen naar de scheidsrechter. De problemen bij de enige Europese thuiswedstrijd in de afgelopen twintig jaar liggen ook nog vers in het geheugen. Botsingen tussen de harde kern van Ferencvaros en Go Ahead Eagles hebben ervoor gezorgd dat de club niet meer welkom is in Emmen, de stad die de Deventer supporters zo gastvrij had ontvangen. Een beschamende vertoning.

Succesvol veiligheidsbeleid na rellen op de Brink

In juli 2007 liep een vriendschappelijke wedstrijd tegen Ajax uit op rellen. De markt op de Brink werd kort en klein geslagen door "voetbalsupporters". Sindsdien is er veel veranderd in het veiligheidsbeleid rond Go Ahead Eagles en in de aanpak van supportersgroepen. Er is nauw overleg tussen club, gemeente en politie over de veiligheid in en om het stadion. Per wedstrijd wordt zorgvuldig afgewogen hoeveel politie-inzet er nodig is om de openbare orde te handhaven. Dat beleid is succesvol. Door de goede samenwerking tussen de drie partijen is de politie-inzet vanaf 2007 gedaald. Dat succes mogen we niet op het spel zetten met een of ander experiment.

Kosten voor de samenleving verlagen, maar niet ten koste van de veiligheid

De ChristenUnie is groot voorstander van het verminderen van kosten van voetbal voor de samenleving. Het is wat ons betreft prima om meer verantwoordelijkheid bij de club te leggen en meer inzet te vragen van Go Ahead Eagles. Alleen in goed overleg tussen club, gemeente en politie kan dat leiden tot duurzame en structurele vermindering van de inzet van politie. En het mag nooit ten koste gaat van de veiligheid. De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde in de stad. Henk-Jan Meijer, burgemeester van Zwolle zei daarover: "Uiteindelijk word je als burgemeester afgerekend op de veiligheid in de stad en niet op het lef dat je toont." Een rake opmerking. Openbare orde en veiligheid zijn niet geschikt om mee te experimenteren.

Arie de Niet

Reacties op 'Niet experimenteren met de veiligheid bij voetbalwedstrijden'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2015