Aanvullend reclamebeleid brengt verkeersveiligheid in gevaar

topbanner_winkelendpubliekmaandag 02 november 2015 07:30

Reclame op rotondes, grote tv-schermen langs de invalswegen en mega-LED-reclamezuilen bij de A1 leiden weggebruikers af en brengen de verkeersveiligheid in gevaar. Volgens Jasper Buist, raadsopvolger van de ChristenUnie, moeten we er daarom niet aan beginnen.

Vorige week is in de Raadstafel het nieuwe reclame- en uitstallingsbeleid besproken. De ChristenUnie kan zich goed vinden in het beleid. Ook omdat het in goed overleg met de ondernemers is opgesteld. Er werd ook gesproken over aanvullende regels voor reclame op rotondes, tv-schermen en grote reclamezuilen langs de A1. Wij hebben nogal wat bedenkingen bij die aanvullende regels omdat ze op gespannen voet staan met de verkeersveiligheid.

Goed dat ondernemers zijn betrokken bij nieuwe reclameregels

Maar eerst het reclamebeleid zelf. In de vorige collegeperiode stonden ondernemers en gemeente een aantal keren recht tegenover elkaar vanwege een wel erg stricte handhaving van de regels rond reclame. Het is daarom positief dat de nieuwe reclame- en uitstallingsnota samen met de ondernemers is voorbereid. Dit beleid moet breed draagvlak hebben. Dat lijkt het geval, want het aantal zienswijzen is erg beperkt. Dat is een compliment waard aan college en ambtenaren.

De ChristenUnie vindt het positief dat er is gekeken naar deelgebieden met hun eigen karakter waarvoor passend beleid is opgesteld. Voor de binnenstad gelden nu wat andere regels dan voor bedrijventerreinen. Wij kunnen ons in hoofdlijnen vinden in het aangepaste reclame beleid. Het is verruimd waar dat kon en tegelijk wordt de binnenstad beschermd tegen al te opdringerige en ontsierende reclame-uitingen.

Het beleid geeft duidelijkheid die nodig is, maar daar houdt het niet mee op. Het gaat om de manier waarop het beleid wordt uitgevoerd. Ook daarin moeten gemeente en ondernemers samenwerken, naar elkaar luisteren, zonder het onredelijke van elkaar te verwachten.

Geen energie steken in reclame op rotondes

Op verzoek van de PvdA is een notitie opgesteld over de mogelijkheid om onze rotondes te verhuren voor reclame-uitingen. Een aantal rotondes blijkt niet geschikt te zijn. Bovendien worden met name de rotondes in de vijfhoek uitgesloten vanwege hun huidige samenhang en inrichting. Aan de rotondes die overblijven valt weinig te verdienen. De opbrengst is te mager om hier nog serieus aandacht aan te besteden.

Daarnaast liggen veel rotondes ook op plekken waar een reclame uiting geen toegevoegde waarde heeft. Moet je overal reclame hebben? Het is wenselijker om de rotondes als rustpunt in het verkeer te zien en niet als afleidend opstakel. Groen of een cultuuruitingen zijn wenselijker.

De huidige onderhoudskosten zijn wat dat betreft maar heel beperkt. Rotondes zijn vaak verkeerstechnisch lastige punten, er moet daarom niet meer afleiding aan toegevoegd worden.

Terughoudend met reclame op tv schermen

Langs de stadsassen en invals wegen staan een aantal grote reclameborden die soms ook bewegen om reclames te wisselen. Het ligt voor de hand dat die grote schermen in de toekomst worden vervangen door digitale tv-schermen. De impact van dat soort schermen is groter dan de bestaande reclameborden. Ze leiden automobilisten meer af. Terughoudendheid is daarom op zijn plaats. Wat ons betreft is het goed als de tv-schermen een kleinere oppervlakte hebben dan de huidige grote reclamemasten met bewegende schermen.

De A1 heeft bij Deventer al een hoog risicogehalte voor filevorming veroorzaakt door ongelukken. Het is niet verstandig dat risico verder te vergroten door verkeersdeelnemers nog meer af te leiden met videoschermen. Daar kunnen ze beter helemaal niet toegestaan worden.

Wat ons betreft zijn dergelijke schermen op bedrijventerreinen aan gevels wel acceptabel. Daar past het beter in de omgeving. Ook het plein op de Boreel is een omgeving waar reclame op tv-schermen past bij het type winkels en de aanwezige bioscoop.  

Geen grote reclamezuilen bij de A1

Er is een ondernemer die zich heeft gemeld met de vraag of hij reclamemasten van 60 meter hoog mag plaatsen bij de A1 in Deventer. Het college heeft een notitie opgesteld waarin wordt voorgesteld dat op twee locaties toe te staan. En daarmee onstaat een nogal groot contrast met het nieuwe reclame- en uitstallingsbeleid dat voor de rest van Deventer geldt. Dat beleid laat weinig ruimte voor echte grote uitspattingen. En hier wordt opeens alle vrijheid geboden voor een beeldbepalende reclame-uiting.  

De wenselijkheid van reclame bij een bedrijventerrein is begrijpelijk. Gezien vanaf de A1 liggen het bedrijvenpark A1 en het bedrijvenpark Kloosterlanden met veel groen afgeschermd. Deze geheel eigen kwaliteit is redelijk uniek te noemen in vergelijking met veel andere zichtlocaties langs (snel)wegen in Nederland. Is het wel verstandig om deze kwaliteit zo ingrijpend los te laten? Is de commercie belangrijker dan beleidsregels die passen bij het Deventer reclamebeleid.

Gelukkig zijn er maar twee voorkeurslocaties aangewezen en is niet het volledige gebied tussen de afslagen aan weerszijden van de A1 aangewezen voor grote reclamemasten. Maar de keuze van een hoogte van 60 meter is volslagen onnavolgbaar. Er is gekeken naar de hoogte van de bomen en de toegestane maximale bouwhoogte. De bouwhoogte is maximaal 30 (A1) en 35 meter (Kloosterlanden). Met de genoemde schermhoogte van 9 meter zou een maximale hoogte van 45 meter volstaan. Maar als met de zichtlijnen van de voorkeurslocaties rekening wordt gehouden, dan is deze hoogte helemaal niet nodig. De mastlocaties liggen voor de bebouwing, gezien vanaf de A1. Een hoogte hoogte van 25 - 30 meter is meer dan voldoende.

Maar er is nog een belangrijk punt waarom dergelijke reclame-uitingen langs verkeersassen niet wenselijk zijn. De weggebruiker moet primair aandacht hebben voor de weg en medeweggebruikers. LED schermen blijken meer nog dan de klassieke reclamemasten voor meer afleiding te zorgen. Eigenlijk is de verkeersveiligheid juist voor deze omgeving al het belangrijkste argument om geen LED schermen te plaatsen.

Jasper Buist

raadsopvolger

« Terug

Reacties op 'Aanvullend reclamebeleid brengt verkeersveiligheid in gevaar'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2015

Geen berichten gevonden