ChristenUnie tegen extra verhoging variabel afvaltarief

topbanner_afval2.jpgdonderdag 26 november 2015 07:00

Het is een slecht idee om het variabele tarief voor afval verder te verhogen en het vaste deel te verlagen. ChristenUnie-raadslid Arie de Niet heeft zich daar in de raadsvergadering van 18 november duidelijk over uitgesproken. Een grotere prikkel leidt misschien tot betere afvalscheiding, maar heeft ook forse negatieve gevolgen. Niet doen dus. Lees hier onze bijdrage aan het debat over de afvaltarieven.

Het voorstel van het college voor de afvaltarieven is moeilijk uit te leggen. Uw grijze container wordt minder vaak geleegd en uw vrije stort quotum gaat naar beneden naar 200 kg per jaar. Dat levert een besparing van € 9,00 per aansluiting op, maar daarvan geven we u slechts € 1,80 terug. O ja, en elke lediging van de grijze bak wordt 8% duurder, dus dat kost u circa € 4,70 extra. Waar is die kostenbesparing gebleven? Het gaat om een bedrag van € 300.000!?

Dat bedrag is de afgelopen jaren verdampt doordat de raad een deel van vaste kosten in het variabel tarief gestopt. Dat levert een grotere prikkel op om afval te scheiden, maar zorgt voor een grotere onzekere opbrengst. Goed scheidingsgedrag leidt tot een tekort. Eigenlijk was dat niet zo handig. In het tariefvoorstel van het college wordt die balans een beetje hersteld.

Geen hoger variabel deel van het afvaltarief

Maar er zijn partijen zoals GroenLinks, D66 en Gemeentebelang (tenminste in de raadstafel van 4 oktober) die het vaste tarief willen verlagen en het variabele tarief (wat u betaalt per lediging van de grijze container) verder willen verhogen. Vanuit de gedachte dat een grotere financiële prikkel tot betere afvalscheiding leidt.

Dat is wat ons betreft echt een heel slecht idee. Ik heb daar op de site van Deventer Centraal al een opinie-artikel over geschreven. Dat leest u hier. Een kort overzicht van de redenen waarom we daar op tegen zijn.

1. de verhouding tussen prijs en prestatie is zoek

De prijs die wordt toegerekend aan grijs afval (lediging container of aanbieden vuilniszak) is al fors hoger dan de kosten die er direct aan toegerekend worden. Een verdere verhoging van het variabele tarief zorgt voor een nog schevere verhouding. Er is dan eigenlijk geen relatie meer tussen de prestatie (wel of geen grijs afval aanbieden) en de prijs.

2. groot financieel risico en ingebakken teleurstelling

De vaste kosten van afval zijn erg hoog. Als we de vaste opbrengst verlagen brengt dat een groot financieel risico met zich mee. Als inwoners goed hun best doen (wat we graag willen) levert dat direct een flink tekort op voor de afvalbegroting (en dat willen we liever niet). De financiële buffer voor afval is al bijna uitgeput. Dat betekent dat een tekort in de jaren erna zal moeten worden ingelopen. Door een extra verhoging van het afvaltarief. Er wordt u een groene worst voorgehouden, maar u mag er niet in bijten. De teleurstelling is ingebakken.

3. oneerlijke verdeling

De vaste afvalkosten zijn hoog omdat er veel meer in het afvaltarief zit dan alleen de verwerking van grijs afval. Ook groenonderhoud, kwijtschelding, de verwerking van GFT (daar moet helaas geld bij) en handhaving (van afval) worden er uit betaald. Dat komt ten goede aan alle inwoners. In onze ogen is het oneerlijk om die kosten te verdelen op basis van de hoeveelheid grijs afval.

4. kortzichtig idee

Het idee achter diftar is het geven van een positieve prikkel voor het scheiden van afval en grondstoffen. Maar als het variabele tarief te hoog wordt, is het geen prikkel meer, maar wordt het een zweep. En dan is het zeer de vraag of dat altijd tot een positief resultaat leidt. Geld motiveert niet alleen om goed te doen, maar vaak helaas om slecht te handelen. Een hoog variabel tarief zou zo maar kunnen leiden tot een groei van natuurdumpers, tuinverbranders en IJsselsmijters. En daar is het milieu niet mee geholpen.

Wat dan wel?

Maar wat is het alternatief? Het antwoord is volgens ons simpel: voortbouwen op de weg die we zijn ingeslagen. Dat betekent

• alternatieven bieden met goede service aan huis (BEST-tas, PMD container);
  • die onder de aandacht brengen met goede voorlichting;
  • daarbij een appèl doen op intrinsieke motivatie: help van afval grondstof te maken.

Met name dat laatste wordt wel eens vergeten. Het is belangrijk dat inwoners achter het idee staan dat verbranding van grijs afval verspilling van grondstoffen is en dat het onze gezamenlijke verantwoordelijkheid is om van afval grondstof te maken. Een kleine financiële prikkel heeft geleid tot een forse reductie van het afval. Met die intrinsieke motivatie zit het dus wel goed in Deventer. Een prima basis om op door te bouwen.

Arie de Niet

Reacties op 'ChristenUnie tegen extra verhoging variabel afvaltarief'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2015