ChristenUnie teleurgesteld in duurzame ambities Ieder1

topbanner_wonen2.jpgdonderdag 17 december 2015 21:52

Er komt toch gas in Steenbrugge. De gemeenteraad is gezwicht voor de druk van Ieder1. ChristenUnie raadslid Arie de Niet is zeer teleurgesteld in de duurzame ambities van de woningbouwcorporatie: "We doen volkomen onnodig een stap achteruit. Dankzij een voorstel van GroenLinks gaan we van groene energie terug naar fossiele brandstof. Dat is onvoorstelbaar." Lees hier de inbreng van de ChristenUnie in het debat.

Duurzaam zijn we samen...

Wij hebben een hoge ambitie: Deventer energieneutraal in 2030. Het afgelopen jaar heeft de raad in de strategische raadsagenda nagedacht over hoe we dat doel gaan bereiken. Dat is soms een worsteling want onze invloed is beperkt. We kunnen het niet alleen. Dat hoeft gelukkig ook niet, want er is breed draagvlak voor duurzaamheid in Deventer. Het was volle bak bij de duurzaamheidsarena in het voorjaar. Enthousiasme, betrokkenheid, samenwerking. Het spatte er aan alle kanten vanaf. Dat heeft nieuwe energie gegeven.

Tijdens de gesprekken die zijn gevoerd was één ding heel duidelijk: in het verduurzamen van de woningbouw liggen nog grote uitdagingen. Laten we daar nou net wel directe invloed hebben. Die kunnen we gebruiken in afspraken met bouwers en woningbouwcorporaties. En dat doen we ook. In goed overleg en met gedeelde ambities.

Ook bij nieuwbouwwijk Steenbrugge is dat zo gegaan. Woningbouwcorporatie Ieder1 heeft met het volle verstand getekend voor duurzame gasloze sociale woningbouw. De commerciële bouwers hebben zich er ook aan verbonden. Daar stond een lagere grondprijs dan gebruikelijk tegenover. En het verhaal was zeer aanstekelijk. Samen bouwen aan het Sallands dorp van de toekomst. De duurzaamste stadsuitbreiding van Overijssel, misschien wel van Nederland.

...maar nog even zonder Ieder1

Tot zover het blijde verhaal.

Want ik vind het nogal teleurstellend dat Ieder1 vlak voor het sluiten van de deadline terug komt op eerder genomen besluiten. Er moet zelfs een glossy aan te pas komen om de raad te overtuigen dat er toch een gasleiding te wijk in moet. En ook daaromheen steekt Ieder1 energie in het bestrijden van eerder gemaakte afspraken rond duurzaamheid. De huurders worden onterecht bang gemaakt voor de energie prestatie vergoeding (EPV).

Deze actie is schadelijk. In de eerste plaats voor het imago van Steenbrugge als duurzame wijk. Maar wat mij betreft ook voor de geloofwaardigheid van Ieder1 als betrouwbare partner in de sociale woningbouw. Ieder1 heeft een goede staat van dienst als het gaat om sociale woningbouw in Deventer. En de rol die ze spelen in de herstructurering van oude woonwijken waarderen wij zeer. Maar ze zijn hier toch aardig uit de bocht gevolgen. De bezwaren van Ieder1 blijken bij een nadere analyse nogal slecht onderbouwd. Blijkbaar zijn ze niet goed op de hoogte van nieuwste ontwikkelingen rond duurzaam bouwen.

Het kan wel: betaalbaar gasloos bouwen.

Ik heb een second opinion gevraagd aan Jan Willem van de Groep. Hij is bekend van de Energiesprong en de Stroomversnelling. Hij is winnaar van de klimaatpenning 2015, Nr 1 in duurzame top 50 Vastgoed. Van de Groep is zeer kritisch naar bouwers en woningbouwcorporaties die vastzitten in het traditionele denken. Hij stelt daar een radicale aanpak tegenover en heeft laten zien dat met een innovatieve aanpak nieuwe en bestaande woningen Nul op de Meter (NOM) gemaakt kunnen worden.

In een review van de glossy van Ieder1 stelt hij dat een gasloze NOM woning in Steenbrugge gebouwd kan worden

• voor minder dan de 170 k€ (het bedrag dat Ieder1 er voor nodig heeft);
  • met een businesscase die sluitend is met 70% van de EPV;
  • met technieken die zich allang bewezen hebben.

Dat wordt bevestigd door de bouwers van Steenbrugge. Ook zijn zijn er klaar voor. Ik heb er onlangs een paar gesproken en zijn zien geen enkel probleem. Sterker nog, ze kunnen en willen gasloos bouwen. Ze zijn trots op de duurzame ambities in deze wijk. En net als wij zijn ze zeer teleurgesteld in het standpunt van Ieder1. Ze dreigen zelf met een claim vanwege contractbreuk.

Hoop in Groningen en Parijs

Er waren twee bijzondere nieuwsfeiten deze week.

Allereerst ws er nieuws vanuit Groningen. Daar worden meer dan tienduizend woningen getransformeerd. Ze worden aardbevingsbestendig gemaakt. Maar meteen ook Nul op de Meter. En gasloos. Want de groningers weten als geen ander dat gaswinning nog meer negatieve gevolgen heeft dan CO2-uitstoot.

Het andere nieuws kwam uit Parijs. Daar is een historisch Klimaatakkoord gesloten. Het kan een keerpunt zijn in de geschiedenis. Het brengt het einde van het fossiele tijdperk in zicht.

Dat geeft hoop. Maar dat betekent dat er ook flink werk aan de winkel is. Want Nederland ligt achterop. We moeten ook in Deventer een vervolg geven aan het klimaatakkoord. Voor ons een extra reden om vast te houden aan de eerder gemaakte afspraken rond gasloos Steenbrugge.

Teleurstelling in Deventer

Maar de raad besloot anders. Ik vind het onbegrijpelijk dat juist GroenLinks met dit voorstel is gekomen. Een stap terug van groene energie naar fossiele brandstof. Daarmee gooit fractievoorzitter Carlo Verhaar zijn groene imago flink te grabbel. En ook de PvdA lijkt vergeten dat het hun wethouder Pierey was die zich vanaf het begin hard heeft gemaakt voor een duurzaam Steenbrugge voor zowel kopers en huurders.

De partijen denken wisselgeld te hebben omdat Ieder1 100 bestaande woningen gaat verduurzamen. Dat is sigaar uit eigen doos, want die verplichting hadden ze al vanuit de prestatieafspraken die we met de woningbouwcorporaties hebben gemaakt. En met de huidige instelling van Ieder1 heb ik er weinig vertrouwen in dat ze daar wel gaan waarmaken wat ze hebben beloofd.

Maar iedereen verdient een tweede kans. Dus wil ik eindigen met een directe oproep aan woningbedrijf Ieder1: verman je, neem je verantwoordelijkheid in deze stad, ook als het gaat om duurzame woningbouw, laat je daarin adviseren door experts en doe in het vervolg een stap vooruit in plaats van achteruit.

Arie de Niet

Reacties op 'ChristenUnie teleurgesteld in duurzame ambities Ieder1'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2015