Minimabeleid moet perspectief bieden

topbanner_henrikezaterdag 05 maart 2016 17:43

Het minimabeleid en de schuldhulpverlening zijn afgelopen jaar geƫvalueerd. Voor de toekomst moet de gemeenteraad een aantal keuzes maken. En die hebben direct gevolgen voor mensen die weinig te besteden hebben. ChristenUnie fractievoorzitter Henrike Nijman legt uit wat ze vindt van kindpakket, maatwerk en het BAD: het beleid moet mensen met een laag inkomen vooral perspectief bieden.

De gemeenteraad heeft minimabeleid en schuldhulpverlening aangepakt in de Strategische Raadsagenda. Een werkgroep van de raad waar ik ook deel van uit maak, heeft veel werk verzet in het voorbereiden van het nieuwe beleid. Vlak voor de zomer was er een minimaconferentie met veel organisaties en met mensen die zelf gebruik maken van de regelingen. Ook is er in 2015 een rapport verschenen van de Rekenkamer die onderzoek heeft gedaan naar het armoedebeleid. Het resultaat van dit proces is dat er een aantal keuzes aan de gemeenteraad is voorgelegd. Als het gaat over minimabeleid en schuldhulpverlening doen die keuzes er echt toe, want ze raken direct een grote groep mensen die weinig te besteden heeft.

Meedoen dankzij het kindpakket

Ons uitgangspunt is dat ieder mens waardevol is en iets kan betekenen voor de samenleving om hem heen. Helaas zien we dat mensen die langdurig in de armoede leven ook hun perspectief lijken te verliezen. Dat vinden we jammer, omdat we geloven dat ieder mens de moeite van het investeren waard is. En extra als het om kinderen gaat. Als ouders in armoede leven mogen de kinderen daar niet de dupe van worden. Zij moeten mee kunnen blijven doen. Dat meedoen betekent een computer en internet toegang om je schoolwerk te kunnen doen, mee kunnen op schoolreisjes en kunnen sporten. Een kindpakket sluit aan op die vraag en we vinden dan ook dat het kindpakket van de gemeente goed toegankelijk moet zijn voor elk kind, wat het nodig heeft. Wat er precies in dat kindpakket moet zitten kan per gezin verschillen. Wij vinden het een goed idee om dat de kinderen zelf te vragen.

Maatwerk via sociale teams

Er zijn veel manieren om minima te helpen. Op dit moment is er geen budget om allerlei regelingen uit te breiden naar andere groepen. Om iemand in beeld te krijgen en op de juiste manier te helpen, is er een belangrijke rol bedacht voor de Sociale teams. De ChristenUnie staat daar achter als het gaat om signaleren en maatwerk oplossingen bedenken. Het inzetten van een extra budget voor een persoon of gezin is dan een mogelijkheid. Het is in onze ogen nog niet mogelijk om de volledige schuldhulpverlening door de sociale teams te laten uitvoeren.

Verbeteren aanpak Budget Adviesbureau Deventer

Als het gaat om schuldhulpverlening speelt het Budget Adviesbureau Deventer (BAD) een cruciale rol. De meeste verbeterpunten gaan daar dan ook over.

Inzetten op preventie

Er moet toegang zijn tot de dienstverlening van het BAD voordat je in te grote schulden zit. Hoe eerder, hoe beter.

Aansluiten op schuldhulpmaatjes

De verschillende schuldhulpmaatjes doen goed werk. Er zijn o.a. schuldhulpmaatjes bij het Meester Geertshuis en bij de thuisadministratie van Carinova. Zij kunnen mensen helpen om hun papieren op orde te krijgen. De praktijk wijst uit dat mensen met hun dossier vaak door het BAD worden teruggestuurd omdat het niet compleet is. De ChristenUnie pleit voor een duidelijk kader vanuit het BAD voor de vrijwilligers. Want wanneer heb je nu meer eer van je werk als vrijwilliger, dan wanneer jouw client meteen kan starten in het traject.

Betrouwbare vrijwilligers

Op dit moment duiken er wel heel veel vrijwillige schuldhulpmaatjes op. Wij vinden dat duidelijk moet zijn welke vrijwilligers betrouwbaar zijn. Het gaat immers om je hele administratie en de stap om hulp te vragen is groot. Laat dan de geboden hulp, wel de juiste zijn. Een van de ideeën is om te gaan werken met ervaringsdeskundigen. Wij vinden dat een goed idee.

Kortere doorlooptijd

Als laatste moet alles op alles worden gezet om de doorlooptijden van het BAD te verkorten. Het duurt nu gewoon te lang voordat er echt wordt begonnen met aflossen. Het 4S project (Sneller schulden stabiliseren en saneren) is een goed voorbeeld hoe dat efficiënter zou kunnen. En in het belang van schuldenaar en schuldeiser. Mensen zo snel mogelijk weer de regie terug geven over hun eigen leven en hun eigen financiën. Dat moet het doel zijn.

Perspectief bieden

We geloven dat elk mens waardevol is, onafhankelijk van het inkomen. Dat is ons uitgangspunt voor het minimabeleid en de schuldhulpverlening. Mensen die financieel in de problemen komen, mogen we niet definitief afschrijven, maar moeten we perspectief bieden. De keuzes die we hebben gemaakt moeten ervoor zorgen dat Deventer daar de komende jaren nog beter in slaagt.

Henrike Nijman

fractievoorzitter

Reacties op 'Minimabeleid moet perspectief bieden'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2016