ChristenUnie kritisch op financiering stadskantoor met een SWAP

donderdag 26 januari 2012 22:00

Gisteravond is in de Politieke Markt Deventer gesproken over de financiering van het stadskantoor. Het college heeft bij verschillende banken offertes aangevraagd voor een lening van 55 miljoen euro met een looptijd van 30 jaar. Er was slechts één aanbieder en dat is te weinig. Wethouder Ahne wil het stadskantoor nu financieren via een SWAP. Een SWAP is een alternatief voor een langlopende lening. Het is een complex financieel product, de rente is lager, maar er horen ook grotere risico's bij. De ChristenUnie is kritisch op de keuze voor een SWAP. In roerige tijden voor banken moet de gemeente Deventer geen onnodige extra risico's lopen. De risico's en kosten van de SWAP moeten beter worden afgewogen tegen de alternatieven. Eerder kunnen we het college niet de vrije hand geven om een SWAP af te sluiten.

Onze bijdrage aan de politieke markt:

De notitie van het college en de antwoorden op de vragen die door CU, CDA en Gemeentebelang zijn gesteld, komen kernachtig samengevat op het volgende neer: een SWAP is goed alternatief voor annuïteitsgewijze aflossing. Nauwelijks extra risico’s, maar wel meer aanbieders en nog goedkoper ook.

Naar onze mening is dat wat te rooskleurig voorgesteld.

Als de producten gelijkwaardig zouden zijn, zou dat ook gelden voor de prijs. Het lenen van een groot bedrag kan alleen goedkoper worden als er meer risico’s komen te liggen bij de partij die het bedrag leent. Het kan niet anders of een SWAP brengt dus een groter risico met zich mee voor de gemeente Deventer. Één daarvan is het feit dat de tegenpartij failliet kan gaan. In het recente verleden is gebleken dat dat minder hypothetisch is dan lang werd gedacht.

Die risico’s zijn in de notitie wel onderkend, maar niet voldoende gewogen. De risico’s moeten op waarde worden geschat. Alleen dan kan een SWAP eerlijk worden afgewogen tegen de risico’s en kosten van alternatieven. Want die zijn er.

Ook als er slechts één offerte ligt, kan het college daar met toestemming van de raad op in gaan, zolang deze binnen het gestelde target valt.

Daarnaast kunnen verschillende kortere leningen worden afgesloten voor een periode van 10 of 20 jaar die dakpansgewijs worden gespreid.

Het afwegen van de SWAP tegen deze alternatieven is nog onvoldoende gebeurd. Het is voor ons niet duidelijk:

1.    Wat de prijs is van een SWAP?
2.    Hoe hoog de transactiekosten zijn die elk half jaar moeten worden betaald?
3.    Hoe die ene aangeboden lening zich verhoudt tot het target dat door de raad is gesteld?
4.    Welke kosten en risico’s er zijn verbonden aan het sluiten van leningen met een kortere looptijd?
5.    Of de gemeente Deventer de financiële expertise heeft om een SWAP uit te voeren?
6.    En hoe dat de komende 30 jaar zou kunnen worden geborgd?

We zouden graag zien dat de wethouder met een nieuwe notitie komt waarin deze vragen worden beantwoord. De raad kan dan een eerlijke afweging maken. Nu is er wat ons betreft nog teveel onduidelijk om het college de vrije hand geven een SWAP af te sluiten.

Arie de Niet

In de politieke markt bleek dat ook andere partijen kritisch kijken naar de SWAP-constructie. Een deel van de vragen is beantwoord door de wethouder tijdens de sessie. De rest van de antwoorden volgt in een notitie.

Reacties op 'ChristenUnie kritisch op financiering stadskantoor met een SWAP'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2012