Wim de Jong: "Plicht om goede beslissing te nemen voor Deventer"

maandag 05 maart 2012 22:45

De gemeenteraad moet over ruim twee weken een besluit nemen over het definitief ontwerp van het stadskantoor. Het besluit houdt de gemoederen verhit in Deventer. In een volkspeiling op initiatief van een groep inwoners sprak een meerderheid van ruim 60% zich uit tegen de bouw van het stadskantoor. Voornaamste reden: te duur en verkeerde locatie. Het debat staat daarmee op scherp.
Nu afzien van het plan is kiezen voor de weg van de minste weerstand. Daar kiest de ChristenUnie niet voor. Wij willen vooral een beslissing nemen die goed is voor Deventer. Lees hier wat Wim de Jong daarover zei tegen de redactie van Deventer Centraal.

Wim de Jong:

Wij zien het als onze dure plicht om een goede beslissing te nemen voor Deventer in deze kwestie. Het is verleidelijk om nu deze uitslag van de peiling aan te grijpen voor het afzien van dit plan. Dat de weg van de minste weerstand. Een enkele partij is al gezwicht. Als we nu niet doorpakken dan zal geen bestuur het meer aandurven om hier iets te doen. Dat betekent stagnatie en blokkering van noodzakelijke ontwikkelingen. Ook is er dan na meer dan tien jaar nog steeds geen oplossing voor ambtenaren. De nee-stemmers zijn vooral tegen vanwege het geld en de locatie. Over de locatie heeft de raad een heel breedgedragen besluit genomen. De Leeuwenbrug was niet geschikt. Geld, het blijft lasting uit te leggen en het blijft altijd mogelijk mensen te bewegen tegen iets te stemmen wat veel geld kost. De plannen zijn echter nog nooit zover en precies uitgewerkt en het past allemaal binnen de budgetten. Wij zijn steeds voor deze plannen geweest en nu het moeilijk wordt laten we het college niet opeens in de steek. Alleen de financiering moet nog goed opgelost worden. Wij hebben het mandaat van de kiezer om nu een besluit te nemen. Een kleine 40% van de Deventenaren steunt overigens de plannen OF laat het aan politici over om erover te besluiten.

De bijdrage is ook te lezen op de website van Deventer Centraal.

Het college en de collegepartijen blijven moeite hebben om uit te leggen hoe de financiering van het stadskantoor in elkaar zit. Ook in de folder die de gemeente deze week heeft rondgestuurd staat het weer niet helder opgeschreven. Erg jammer en opnieuw een gemiste kans. Wat ons betreft klopt de financiële onderbouwing en is de uitgave van 67 miljoen (inmiddels 65 miljoen en een beetje) verantwoord. Ja dat is veel geld in een tijd waarin wordt bezuinigd, maar dat geld kan niet aan iets anders uitgegeven worden dan huisvesting. Het stadskantoor wordt net als elk huis gebouwd en gefinancieerd met een hypotheek. De gemeente geeft nu ook geld uit aan huur van panden, hoge onderhoudskosten en flinke energierekening. Voor datzelfde bedrag kan de gemeente met een hypotheek een duurzaam (energiezuinig) stadskantoor laten bouwen.

Als we nu afzien van de bouw hebben we dus niet op eens 67 miljoen over voor andere zaken. Integendeel, de huur moet dan nog steeds betaald worden, net als het onderhoud en de energielasten. En dan zit Deventer nog steeds met verspreide ambtenaren, een gat in de stad (burseplein) en leegstaande panden (oude stadskantoor, voormalige schouwburg).

De hypotheek die de gemeente afsluit moet wel verantwoord zijn. De ChristenUnie heeft daarom aangegeven dat het stadskantoor via een reguliere hypotheek moet worden gefinancieerd en niet via een SWAP met onvoorziene risico's.

Reacties op 'Wim de Jong: "Plicht om goede beslissing te nemen voor Deventer"'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2012