624x270_CU thema fietsvrijdag 02 juni 2017 09:47

De ChristenUnie wil dat de hellingbaan naar de fietsenstalling bij het station zo snel mogelijk weer open gaat. De toegang is al meer dan twee weken afgesloten vanwege werkzaamheden, terwijl dat volgens het college hooguit een paar dagen zou duren. Bakfietsen, scooters en zware elektrische fietsen kunnen nu niet veilig gestald worden bij het station. Gemeenteraadslid Arie de Niet heeft daarover schriftelijke vragen gesteld.

Bij het station wordt hard gewerkt aan de Groene Wal en het Churchillplein. Voor de sloop van de Leeuwenbrug (het bruggetje van het stationsplein naar de keizerstraat) is de toegang tot de parkeergarage tijdelijk afgesloten en ook de hellingbaan naar de fietsenstalling was dicht. Vervelend, maar dat kan niet anders. Bovendien zou het volgens een raadsmededeling van het college slechts gaan om "vier afsluitingen van 1 of enkele dagen". Een beetje overlast kunnen fietsers wel hebben.

Maar nu blijkt het toch anders te liggen. De parkeergarage is allang weer toegankelijk, maar de hellingbaan naar de fietsenstalling is nog altijd afgesloten. De aannemer lijkt ook niet al te veel prioriteit te geven aan het vrijmaken van de toegang. Het gevolg is dat de fietsenstalling alleen bereikbaar is via de trap. Een bakfiets, een scooter of een zware elektrische fiets kun je nu niet veilig stallen bij het station. Dat vinden wij zeer onwenselijk en is voor ons reden om schriftelijke vragen te stellen. We willen weten waarom het veel langer duurt dan gedacht, welke afspraken zijn gemaakt met de aannemer over de toegankelijkheid van de fietsenstalling en of het college de aannemer daarop heeft aangesproken.

De werkzaamheden aan de Groene Wal duren nog wel even. Komend jaar gaat ook het Churchillplein op de schop. Wij vinden dat tijdens die werkzaamheden de fietsenstalling maximaal toegankelijk moet blijven via de hellingbaan. Alleen als het echt niet anders kan, mag de hellingbaan worden afgesloten. Met wat creativiteit in de planning en fasering moet dat lukken. Ruim baan voor de fietser!

Arie de Niet

Reacties op 'ChristenUnie: hellingbaan naar fietsenstalling station moet zo snel mogelijk weer open'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2017