Henrike Nijman: meer PGB inzetten voor mantelzorg

topbanner_zorg3woensdag 26 november 2014 17:07

Henrike Nijman, fractievoorzitter ChristenUnie, wil dat mantelzorgers meer financiële steun krijgen vanuit het Persoonsgebonden Budget (PGB). Mantelzorgers kunnen het PGB inzetten voor de uren die komen bovenop de 10 uur zorg per week die ze vrijwillig besteden. Het college wil het aantal vrijwillige uren in de nieuwe PGB-verordening verhogen naar 14. De ChristenUnie dient vanavond in de raadsvergadering een amendement in om dat te voorkomen.

Henrike Nijman: “In de praktijk blijkt tien uur mantelzorg al een erg zware last. Mantelzorgers verdienen de steun van de gemeente. Ook financieel. Het aantal uren vrijwillige zorg mag daarom niet omhoog.”

In het “protocol gebruikelijke zorg” is vastgelegd wat normale zorgtaken zijn in een gezin. Dat gaat om gewone taken zoals stofzuigen, tafeldekken, aankleden. Mantelzorgers besteden naast die gebruikelijke taken veel extra tijd aan de zorg voor een partner, kind of ouder. Soms omdat iemand zelf graag de zorg op zich wil nemen die anders door een professional zou worden geleverd, soms omdat er gewoon geen andere keuze is.

Van de extra uren zorg worden tot nu toe 10 uur als vrijwillig beschouwd. De uren die daarbovenop komen kunnen vanuit het PGB worden vergoed tegen een vast uurloon. Het college wil dat aantal uren in de nieuwe PGB-verordening opschroeven naar 14 uur per week.

Bij alle gespreken met mantelzorgers blijkt steeds dat 10 uur mantelzorg al een erg zware last is. De gemeente wil de inzet en het werk van mantelzogers waarderen. Mantelzorgers moeten op alle mogelijke manieren gesteund worden om te voorkomen dat ze overbelast raken. De ChristenUnie vindt het dan ook niet verantwoord het aantal vrijwillige uren te verhogen. Met een amendement in de raadsvergadering wil de ChristenUnie de verordening aanpassen.

Reacties op 'Henrike Nijman: meer PGB inzetten voor mantelzorg'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2014