Serious Request in Deventer? Ja, graag! (Als het enigszins kan)

topbanner_wilhelminabrug2maandag 09 februari 2015 08:00

D66 en GroenLinks willen Serious Request 2016 naar Deventer halen. Het college moet uitzoeken of dat mogelijk is, zodat de gemeenteraad kan besluiten om daarvoor te gaan of niet. De reactie van ChristenUnie raadslid Arie de Niet: als het enigszins kan, ja graag! Maar wel met een iets andere motivatie dan de initiatiefnemers.

Onderbouwing is armoedig

Mijn eerste reactie op het voorstel was positief. Maar bij lezen van de motie en dan met name de onderbouwing overviel mij een groot gevoel van treurnis.

De reden voor Eva Sipman van D66 en Lida Zegel van GroenLinks om Serious Request naar Deventer te halen is... puur economisch gewin. Het evenement trekt veel bezoekers en daar profiteren de horeca en de winkels in de binnenstad van. Het is ook goed voor de PR van de stad en dat zorgt in het jaar erna voor een flinke toename in het aantal toeristen.

Als dat de enige motivatie is om Serious Request naar Deventer te halen, is dat nogal plat en armoedig. Als een orthodox-gereformeerde toogdag of een circusdierenshow net zoveel economische spin-off zouden veroorzaken, hadden D66 en GroenLinks zich daar waarschijnlijk hard voor gemaakt.

Waarom dan wel?

Ja, de ChristenUnie wil graag dat wordt onderzocht of Serious Request naar Deventer kan komen. Maar niet met als enige reden een mogelijk economisch voordeel. Voorop staat dat wij enthousiast worden van Serious Request omdat het een evenement is dat

• als goed doel een probleem kiest dat de wereld een beetje vergeten is. Vaak omdat het ongemakkelijk is, zoals diarree of seksueel geweld tegen vrouwen;
  • mensen in heel het land in beweging brengt voor een goed doel en ook nog eens vooral jongeren aanspreekt;
  • ook in Deventer jongeren activeert. Al twee jaar achter elkaar hebben jongeren uit Deventer 24 uur gevast in Walhalla om geld op te halen voor Serious Request. Ontzettend goed dat ze dat doen. Wij hebben hen net als vorig jaar van harte gesponsord.

Een evenement dat we naar Deventer halen moet natuurlijk op één of andere manier rendement hebben. Zeker als het gemeenschapsgeld kost. Maar het gaat er in eerste plaats om dat het een evenement is dat bij onze stad past en waar we enthousiast van worden. Dat is bij Serious Request het geval.

Meer informatie nodig

Er is nog wel een praktisch punt. In de week voor kerst hebben we al een groot evenement in Deventer: het Dickens festijn. Dat zorgt voor wat complicaties in combinatie met Serious Request. Dat is een aandachtspunt bij het onderzoek dat de wethouder naar de mogelijkheden gaat doen. Ook de kosten en baten moeten in beeld zijn. Bij de eerstvolgende raadsvergadering is het onderzoek klaar en kunnen we een besluit nemen.

Als het kan: ja graag!

Ja, als het enigszins kan, willen wij Serious Request graag in Deventer. Omdat we graag als stad willen bijdragen aan een mooie actie voor een goed doel. Het is belangrijk om dat als gemeenteraad uit te dragen en dat ook mee te nemen bij de kandidaatstelling.

Arie de Niet

Raadslid ChristenUnie

ac.de.niet@deventer.nl

Reacties op 'Serious Request in Deventer? Ja, graag! (Als het enigszins kan)'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2015