ChristenUnie steunt noodopvang asielzoekers Laan van Borgele

topbanner_henrikedinsdag 15 december 2015 23:23

Het college stelt het voormalige pand van Auping beschikbaar voor langdurige noodopvang van asielzoekers. Volgens fractievoorzitter Henrike Nijman toont het college hiermee daadkracht. Volgens de ChristenUnie is besluit is zorgvuldig genomen en goed voorbereid. Dat blijkt ook uit de bewonersavond die in goede sfeer is verlopen.

Mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld verdienen een dak boven hun hoofd. De menselijke maat is daarbij heel erg belangrijk. Mensen opvangen, maar ook echt aandacht hebben en perspectief bieden. Met deze enorme aantallen kan dat niet allemaal tegelijk. Maar de 72 uurs opvang waarbij asielzoekers van hot naar her worden gesleept is helemaal dramatisch. Dat gunnen we niemand.

Wij vinden dat Deventer ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Als raad hebben we in september al uitgesproken dat we dat met een warm hart en een koel hoofd zouden doen. Nu het beroep op Deventer wordt gedaan, ben ik blij dat het college met een goed voorbereid antwoord komt. We zijn blij dat de opvang 250 plekken heeft. Dat is een schaal die Deventer op deze plek in een wijk aankan. Op de bewonersavond heeft de burgemeester Heidemea uitleg gegeven over de reden om voor deze locatie aan de Laan van Borgele te kiezen. Wij hebben begrip voor de gekozen route van het college van B&W en vinden dat zij hiermee ook daadkracht tonen.

Wij hebben zeker ook begrip voor de wijkbewoners die zich overvallen voelen door het besluit. Mijn waarneming op de bewonersavond was, dat mensen heel veel, maar ook hele goede vragen stelden. Ik hoop dat deze avond heeft bijgedragen aan het kunnen begrijpen van het besluit.

De ChristenUnie fractie vindt het belangrijk dat nu het besluit genomen is, de Gemeente werk maakt van de omwonendencommissie en andere instrumenten om de bewoners van de wijk en de stad te informeren over deze opvang. Ook moeten we blijven werken aan begeleiding en perspectief voor de mensen die hier hun toevlucht hebben gezocht. Daarvoor is landelijk beleid nodig, maar op lokaal niveau kunnen er in een goed samenspel tussen Gemeente, COA, Vluchtelingenwerk en de inwoners van de stad mooie initiatieven worden genomen.

Henrike Nijman

fractievoorzitter

Reacties op 'ChristenUnie steunt noodopvang asielzoekers Laan van Borgele'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2015