Financiële bijdrage aan religieus erfgoed is bespreekbaar

topbanner_cultuur3dinsdag 26 januari 2016 22:43

Eigenaren van verschillende kerken kloppen aan bij de gemeente omdat de onderhoudskosten hen boven het hoofd stijgen. ChristenUnie-opvolger Jasper Buist "Als beeldbepalend religieus erfgoed in verval raakt kan de gemeente niet weglopen voor haar verantwoordelijkheid. Dan moet je steun bieden. Ook een financiële bijdrage aan het onderhoud is dan bespreekbaar."

Er wordt steeds meer beroep gedaan op de gemeente om bij te dragen aan het in stand houden van religieus erfgoed. De eigenaren van met name kerken geven aan dat de onderhoudskosten steeds moeilijker zijn op te brengen, denk hierbij aan onder andere de Bergkerk, Lebuïnuskerk en Broederenkerk.

Geen geld, wel ondersteuning

Om vooraf de verwachtingen al enigszins te sturen is door burgemeester en wethouders een richtlijn opgesteld. De richtlijn is bedoeld om in gesprek te gaan over het in stand houden van religieus erfgoed. Denk bij dit erfgoed naast kerkgebouwen ook aan synagogen en/of moskeeën. De notitie heeft geen financiële paragraaf. Met andere woorden: er valt geen bijdrage te verwachten in de vorm van geld.

In de notitie staat beschreven welke bijdragen de gemeente kan bieden; genoemd worden onder andere de inzet van kennis en het bij elkaar brengen van partijen met vergelijkbare vragen. Het gaat hier dus om het meedenken in de oplossingsrichtingen of het adviseren bij het betaalbaar maken van de onderhoudskosten. Uiteraard gaat de notitie niet over het houden van erediensten; kerk en staat blijven keurig gescheiden.

Beeldbepalend voor Deventer

Dat B&W oog hebben voor de problematiek rond het onderhoud van het religieus erfgoed is een goede zaak. In de vorige raadsperiode is religieus erfgoed door het toenmalige ChristenUnie-raadslid Wim de Jong al eens onder de aandacht gebracht. Religieus erfgoed heeft vaak historische waarde. Ook vanuit cultureel oogpunt leveren ze een bijdrage aan het vertellen van de geschiedenis van de stad. Ook nu nog zijn het beeldbepalende gebouwen met een gevoelswaarde voor kerkelijken en niet-kerkelijken. Dat bleek ook uit de verschillende bijdragen tijdens de behandeling in de Raadstafel.

Financiële bijdrage niet uitsluiten

De ChristenUnie kan zich dan ook goed vinden in het voorstel. In het debat is door ons nog wel genoemd dat de verantwoordelijkheid soms toch nog wel wat verder moet gaan. Er kunnen zich wel degelijk situaties voordoen dat een door het Rijk of gemeente aangewezen monument in een slechte staat komt te verkeren, dat een financiële bijdrage echt noodzakelijk is. Daar kan een overheid dan echt niet voor weglopen. Dat neemt niet weg dat de eerste verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaren. Een mooi voorbeeld is hoe het bestuur van de Lebuïnuskerk dit nu oppakt. vanuit het kerkbestuur is een stichting opgericht die zich volledig gaat toeleggen op het genereren van inkomsten voor het onderhoud van het kerkgebouw. Het kerkbestuur houdt zich dan alleen nog bezig met het kerk zijn.

We roepen Burgemeester en wethouders dan ook op de richtlijn voldoende te promoten en in de praktijk te brengen.

Jasper Buist

raadsopvolger

Reacties op 'Financiële bijdrage aan religieus erfgoed is bespreekbaar'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2016