Coalitie houdt koppig vast aan hoge en gevaarlijke reclamemasten

topbanner_vervoer1maandag 01 februari 2016 22:01

Er komen reclamemasten langs de A1. Wij maken ons zorgen over het landschap en de verkeersveiligheid. De ChristenUnie heeft geprobeerd de impact te beperken door de hoogte te beperken en extra regels te stellen aan LED-schermen. Maar die voorstellen zijn verworpen. Raadslid Arie de Niet: "Nu moeten we maar hopen dat het geen nachtmerrie wordt". Lees hier onze bijdrage aan het debat.

Begrip voor wens bedrijven

We snappen dat bedrijven zichtbaar willen zijn vanaf de A1. Zeker als ze hun brood verdienen aan passerend verkeer zoals Truckpoint en de snelle eetgelegenheden. Bedrijvenparkmanagement en MKB hebben ook duidelijk gemaakt dat ze graag graag reclamemasten willen bij de afritten. Dat is voor ons de reden om de masten serieus te overwegen. Anders had het van ons helemaal niet gehoeven. En we snappen ook dat het voor de hand ligt om een LED scherm op te hangen in plaats van statische borden.

Zorgen over landschap en verkeersveiligheid

Maar juist door de combinatie van de hoogte en de LED schermen maken we ons zorgen over de aantasting van het landschap overdag, lichtvervuiling snachts en de verkeersveiligheid op de A1 en de toegangswegen

Een fraaie landschappelijke inpassing en vormgeving lijkt ons ook een hele uitdaging. Maar daarin willen we het college nog wel het voordeel van de twijfel geven. MKB en parkmanagement zijn gemotiveerd en zien kansen om er iets unieks van te maken. In de nota staan mooie woorden over kwaliteit, duurzaamheid, lichthinder. Als er een ontwerp is, zal de Planadviesraad dat allemaal gaan toetsen en een zwaarwegend advies geven. Daar vertrouwen we dan maar op.

Hoogte beperken

Maar welk ontwerp er ook komt, het zal behoorlijk zichtbaar zijn en aandacht trekken. Dat is namelijk het doel van reclame. Om de landschappelijke impact te beperken hebben we een maximale hoogte van 40m voorgesteld. Dat is ruim voldoende voor de gewenste zichtbaarheid. Bomen worden niet meer dan 25m, waarom zouden we dan 60m toestaan? Dat is ongeveer de hoogte van de toren van de Lebuïnuskerk.

Heldere regels nodig voor LED schermen

Het tweede amendement dat we in hebben gediend richtte zich op de schermen die vrijwel zeker op de mast komen. De impact van lichtgevende LED schermen en bewegende beelden is veel groter dan statische reclameborden. Op een aantal plekken langs snelwegen zorgen LED schermen voor hinder en irritatie bij de automobilist. Die schermen zijn op maaiveld hoogte geplaatst. Bij een scherm op 40m hoogte is de impact op de omgeving uiteraard ook veel hoger. Het in niet duidelijk aan welke regels de schermen moeten voldoen. Er wordt verwezen naar regels van RWS, maar het is niet duidelijk wat daar in staat en wij vragen ons af of die regels volstaan. Rijkswaterstaat doet op dit moment onderzoek naar een scherm langs de A12 bij Zoetermeer dat mogelijk meer ongevallen zou veroorzaken. Het leek ons verstandig dat onderzoek af te wachten en de conclusies te betrekken bij definitieve besluitvorming over de schermen. Het is beter een zorgvuldig besluit te nemen waarin een helder kader wordt gesteld dan het risico te nemen dat we straks met een hinderlijk afleidend scherm zitten opgescheept dat in de wijde omtrek te zien is.

Coalitie geeft geen krimp

Onze amendementen kregen brede steun van de oppositie. Maar omdat de coalitie niet bereid was een stap in onze richting te doen zijn ze allemaal zijn verworpen. Onder het mom van werkgelegenheid hielden de coalitiepartijen koppig vast aan masten van 60m en alle ruimte voor LED-schermen. Daar balen wij behoorlijk van. We hebben dan ook tegen het voorstel gestemd. Laten we hopen dat het geen nachtmerrie wordt.

Arie de Niet

gemeenteraadslid

Reacties op 'Coalitie houdt koppig vast aan hoge en gevaarlijke reclamemasten'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2016