Arie de Niet: "Maak projecten af, verbeter de inrichting, omarm de fietser"

topbanner_winkelendpubliekvrijdag 18 maart 2016 21:53

ChristenUnie gemeenteraadslid Arie de Niet heeft zich gemengd in de discussie over toegenomen leegstand in de binnenstad. Het is van belang om er vooral samen de schouders onder te zetten en een nieuwe langetermijnvisie voor de binnenstad te ontwikkelen. We moeten projecten als de Viking en de bibliotheek afmaken, zorgen voor een onderscheidende inrichting en de fietser in de binnenstad omarmen.

Onderstaand artikel is eerder deze week gepubliceerd op de site van Deventer Centraal.

We hebben een probleem in onze binnenstad dat voor iedereen zichtbaar is. De leegstand grijpt plotseling hard om zich heen. Lege panden gapen je aan in de Keizerstraat. Aan het einde van de Lange Bisschopstraat lijkt de woestijn te beginnen. De een na de andere grote winkelketen valt om en dat treft ook Deventer. Met het gesloten pand van de V&D als voorlopig dieptepunt.

En dat terwijl we met onze binnenstad goud in handen hebben. Een onderzoek van Goudappel Coffeng geeft aan dat Deventer een vitale binnenstad heeft, als één van de weinige steden in Overijssel. Maar de binnenstadsmonitor laat zien dat het aantal bezoekers terugloopt. Het lukt blijkbaar niet om onze unieke kwaliteiten te verzilveren.

Dat vraagt om actie. Ook vanuit het gemeentebestuur. Verschillende politieke partijen hebben zich geroerd, maar zonder zelf oplossingen aan te dragen. Er wordt uiteraard geroepen om de wondermiddelen "gratis parkeren" en "onbeperkte winkeltijden" in te zetten. Dat laat vooral een gebrek aan visie zien en een gebrek aan bereidheid om naar elkaar te luisteren en er samen de schouders onder te zetten. En juist dat is nu hard nodig.

Voor de problemen in de binnenstad zijn geen snelle oplossingen. De ontwikkeling van de binnenstad vraagt om duidelijke keuzes voor de lange termijn en de wil om daar aan vast te houden. Zo'n langetermijnvisie voor de binnenstad moet breed gedragen worden en samen met mkb, bewoners van de binnenstad, bedrijven, horeca en culturele instellingen tot stand komen.

De basis daarvoor is in 2010 al gelegd met het rapport "Bericht aan de stad" van Fons Asselbergs en Jo Coenen. Veel van de aanbevelingen uit dat rapport wachten nog op uitvoering. Die visie moet nodig worden geactualiseerd en voorzien van een uitvoeringsagenda die veel concreter is. Ik wil alvast drie richtingen aangeven die wat ons betreft van groot belang zijn voor een vitale binnenstad.

Maak projecten af

Allereerst, maak de projecten af die in gang zijn gezet: de nieuwe huisvesting voor de bibliotheek en de Viking. Beide vormen een belangrijk onderdeel van de culturele loper en geven een impuls aan de zuid-west kant van de binnenstad. Het nieuwe stadhuis heeft een merkbaar positief effect op het Grote Kerkhof en omgeving. De nieuwe bibliotheek kan op dezelfde manier de omgeving van de Stromarkt optrekken. Hetzelfde geldt voor de Viking aan de Welle. Het project stadhuiskwartier is succesvol afgerond. Bij de Viking en de bibliotheek zijn wat tegenslagen. Maar juist dan is doorzettingsvermogen nodig.

Verbeter de ruimtelijke kwaliteit

Ten tweede. Verbeter de ruimtelijke kwaliteit van de binnenstad. Op sommige plekken is de inrichting op orde (Walstraat, Bergkwartier), maar op andere plekken is het een allergaartje en rommelig. De overgang naar de binnenstad is niet altijd even duidelijk. Een duidelijke consistente inrichting die zich onderscheidt schept duidelijkheid. Steden als Groningen en Bergen op Zoom hebben dat tot in de puntjes uitgevoerd. Daar kunnen we een voorbeeld aan nemen.

Omarm de fietser

Ten slotte. Verbeter de bereikbaarheid van de binnenstad. Niet voor de auto - daarvoor is het aardig op orde - maar voor de fiets! Uit onderzoek blijkt dat fietsers meer besteden dan automobilisten omdat ze vaker terugkomen.

De enige bewaakte fietsparkeervoorziening ligt bij de centrumgarage. Die is op vrijdag en zaterdag overvol en het ontbreekt aan goede aanfietsroutes. De fietsgarage bij het station is erg mooi en ideaal voor treinreizigers, maar veel te ver van het centrum om een alternatief te zijn. Over fietsparkeren bij de bibliotheek en de Viking is überhaupt nog niet nagedacht. De elektrische fiets maakt een snelle opmars. Een prima vervoersmiddel om vanuit de wijken snel in het kernwinkelgebied te komen. Maar dan moet je die dure fiets wel veilig kunnen parkeren in de buurt van je bestemming.

Het ontbreekt ook aan fatsoenlijke fietsroutes tot in het hart van het centrum. Als je zonder afstappen van het station naar het pontje wilt fietsen moet je een idiote omweg maken. Dat kan worden opgelost door de culturele loper op te waarderen tot een culturele fietsroute. Maak van de Engestraat, het Broederenplein en de Nieuwstraat gecombineerde fiets- en wandelstraten. De Folkingestraat in Groningen heeft laten zien dat fietsen en winkelen goed samen gaan en een straat een flinke impuls kunnen geven. En het belangrijkste: de bibliotheek, de Viking en het stadhuis worden van alle kanten beter bereikbaar met de fiets.

Het wordt tijd om de unieke kwaliteiten van onze binnenstad te verzilveren. Dat kan als we samen de schouders zetten onder een langetermijnvisie. We moeten keuzes durven maken en daadkracht tonen. Ik heb alvast drie voorzetten gedaan voor die visie: maak bestaande projecten af, kies voor een duidelijke onderscheidende inrichting en omarm de fietser!

Arie de Niet

Reacties op 'Arie de Niet: "Maak projecten af, verbeter de inrichting, omarm de fietser"'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2016