Janneke Lindenholz (opvolger)

De gemeente Deventer is rijk aan een keur aan bijzonderheden. Neem de vele bijzondere mensen, allemaal zo verschillend. Of het vele groen en prachtige natuur in en rondom de stad en de dorpen. Mensen en groen hebben elkaar nodig en dat vraagt een inzet voor beide.

Voor wie en wat daarin geen stem heeft of deze niet kan laten horen, wil ik een stem zijn. Ter opbouw, versterking en behoud van de stad en haar leefbaarheid voor de toekomst. Bij de ChristenUnie vind ik hierin mijn plek om dit te doen vanuit een christelijk levensvisie, waarbij sociale gerechtigheid en respect voor de schepping mijn drijfveren zijn mij in te zetten voor de gemeente Deventer.

Ik ben 37 jaar, heb zo’n negen jaar werkervaring in de ecologische sector en beweeg me nu richting werk in de sociaal-maatschappelijk sector. Daarin heb ik al jaren vrijwilligerswerk gedaan, onder andere bij de nachtopvang voor dak- en thuislozen, het inloophuis voor eenzame mensen en een zogeheten bed-bad-broodvoorziening, voor uitgeprocedeerde asielzoekers. In mijn vrije tijd sport ik graag, maak ik muziek en lees of puzzel ik.

Weblog berichten van Janneke Lindenholz

1. Meer groen, minder hitte
    topbanner janneke.jpg
    Door Janneke Lindenholz op 25 mei 2021 om 18:16

Meer groen, minder hitte: Deventer neemt maatregelen voor klimaat

De gemeente Deventer werkt middels het ‘Deventer Klimaatadaptatieprogramma’ aan initiatieven om de leefomgeving klimaatbestendig te maken. Want door het veranderende klimaat krijgen we steeds meer te maken met extreme droogte en hitte en met wateroverlast door hevige regenbuien. Met de plannen van de gemeente willen we dit voorkomen. Door onder andere te zorgen voor meer groen en minder betegeling, en door anders om te gaan met regenwater. De gemeente pakt de huidige knelpunten aan, zoals oplossingen voor locaties met extreme wateroverlast, realiseren van koelteplekken of aanplant van bomen. Het doel is dat in 2050 Deventer volledig klimaatadaptief is ingericht.

Lees meer over "Meer groen, minder hitte: Deventer neemt maatregelen voor klimaat"
  2. perspectief voor jongeren
    topbanner janneke.jpg 168x168_henrike 06 Tijs Banninga.png
    Door Janneke Lindenholz, Henrike Nijman, Thijs Banninga op 19 mei 2021 om 20:49

Perspectief voor jongeren, zonder overlast

Het thema veiligheid en handhaving staat op dit moment volop in de aandacht, waarbij voor ons vooral drank en drugsgebruik opvalt. De coronamaatregelen moeten gehandhaafd worden, er is overlast op plekken langs de IJssel en op de pleinen omdat de terrassen dicht zijn, fans organiseren spontaan een feest na de promotie van Go Ahead Eagles, en het mooie weer trekt mensen naar buiten. Dat veroorzaakt overlast: van geluid, van grote groepen die zich niet laten aanspreken, maar ook door drank en drugsgebruik. Hier hebben Henrike en Janneke op 18 mei een gesprek over gehad.

Lees meer over "Perspectief voor jongeren, zonder overlast"
  3. Aandacht voor zwerfjongeren in Deventer
    topbanner janneke.jpg 168x168_henrike
    Door Janneke Lindenholz, Henrike Nijman op 6 april 2021 om 19:36

Aandacht voor zwerfjongeren gevraagd

In de raadstafels van 24 maart en 31 maart hebben we als woordvoerders gesproken over het onderzoek naar zwerfjongeren en bankhoppers in Deventer. Het onderzoek (waar we sinds twee jaar om hebben gevraagd) laat zien dat het om 61 jongeren gaat die in de categorie thuisloos vallen. Echt op straat, echt dakloos kennen we in Deventer niet. In het onderzoek komt goed naar voren hoe belangrijk de informele zorg is zoals bijvoorbeeld via het Meester Geertshuis.

Lees meer over "Aandacht voor zwerfjongeren gevraagd"
  4. Een gesprek over mensen in een kwetsbare positie
    topbanner janneke.jpg
    Door Janneke Lindenholz op 29 januari 2021 om 21:00

Opkomen voor mensen in een kwetsbare positie: hoe doe je dat in coronatijd?

Elkaar live ontmoeten, contact en verbinding (onder)houden. We weten allemaal hoe belangrijk dit is. We weten ook allemaal hoe lastig dit is in tijden als de huidige. Tijden waarin we elkaar noodgedwongen op afstand moeten houden en we elkaar maar nauwelijks live mogen ontmoeten. Hoe gaan we daar mee om? En vooral ook: hoe houden we contact met mensen die in een kwetsbare positie zitten of komen?

Lees meer over "Opkomen voor mensen in een kwetsbare positie: hoe doe je dat in coronatijd?"