Berichten over Binnenstad

1. Pand Keizerstraat Deventer.jpg
    Door Henrike Nijman op 18 april 2023

Gezondheid staat buiten spel

De mogelijke vestiging van de McDonalds in het centrum zorgt voor felle discussies. De ChristenUnie is ook niet blij met een groot fastfood restaurant aan de kop van de Keizerstraat. Maar de gemeenteraad heeft er zelf voor gekozen om gezondheid niet aan te wijzen als criterium bij het verlenen van een vergunning. We hebben nu dus weinig te kiezen. Maar dat moet veranderen. We stellen daarom voor om vanaf nu wel regels voor gezondheid in ons preventiebeleid en de omgevingsvisie op te nemen.

2. speelgoed.jpeg
    Thijs_Banninga_2_Profielfotos_2022_blank_18.png
    Door Thijs Banninga op 8 november 2019

Warm hart voor het Speelgoedmuseum

Er wordt in Deventer al jarenlang gepraat over de toekomst van het Speelgoedmuseum. Eigenlijk is dat best vreemd, omdat iedereen het Speelgoedmuseum een warm hart toedraagt, ook binnen de raad. Verschillende generaties bezoeken het Speelgoedmuseum, om herinneringen op te halen over hoe het vroeger was of om te leren over hoe het spelen in de loop der tijd is veranderd. Bovendien is het Speelgoedmuseum een museum waar praktisch iedereen graag naartoe gaat. Of men nu een museumfreak is of juist helemaal niet.
    Bij de behandeling van de cultuurvisie, een aantal maanden geleden, gaf de raad het college, door middel van een amendement, de opdracht om onderzoek te doen naar een aantal scenario’s voor het Speelgoedmuseum.

3. 624x270_Grote_Synagoge_Golstraat
    Door Henrike Nijman op 27 april 2018

Synagoge is meer dan een monument

De bestemming van de synagoge aan de Golstraat houdt mensen binnen en buiten Deventer bezig. Daaruit blijkt wel dat veel mensen waarde hechten aan dit karakteristieke gebouw in de binnenstad van Deventer. Het gebouw is van waarde als monument, maar nog meer als bijzondere plek waar een levende Joodse Gemeente haar diensten houdt.

4. topbanner_walstraat
    Door Arie de Niet op 9 februari 2018

Onbehoorlijk bestuur rond koopzondagen

Afgelopen woensdag heeft de gemeenteraad de winkeltijdenverordening aangepast. De lijst met winkelbranches die elke zondag open mogen is verder uitgebreid. De ondernemers in de binnenstad vroegen om uitstel van het besluit. Het is onbehoorlijk bestuur om de oproep van zo'n belangrijke partner te negeren.

5. 624x270_Grote_Kerkhof
    Door Arie de Niet op 19 december 2017

Grote Kerkhof pas autovrij na zorgvuldig besluit

Morgen staat een motie op de agenda waarin wordt voorgesteld om op 27 maart 2018 het Grote Kerkhof autovrij te maken. De vorige raadsvergadering is daar al een stevig debat over gevoerd. Bij de stemming was de uitslag 17 voor en 17 tegen. Dat betekent dat er morgen zonder debat nog een keer over moet worden gestemd. Tot verrassing van velen waren wij tegen de motie. Terwijl we toch altijd voorstander zijn geweest van een autovrij Grote Kerkhof. Dat vraagt om uitleg.

6. 624x270_Grote_Kerkhof
    Door Arie de Niet op 26 oktober 2017

Beschamende vertoning bij uitstel Grote Kerkhof

Na de collegecrisis is de herinrichting van het Grote Kerkhof niet bestempeld als controversieel. Maar in de raadsvergadering gisteren bleek het allemaal toch te spannend voor de gemeenteraad. De raad schiet zelf te kort, maar geeft vooral anderen de schuld. Het uitstel was al geregeld in de achterkamertjes, waardoor grote fracties het ook niet nodig vonden fatsoenlijk verantwoording af te leggen. Het proces voor de herinrichting wordt na de verkiezingen opnieuw gestart, maar eigenlijk weet niemand goed waarom en wat er dan anders moet. Het debat over uitstel van het Grote Kerkhof was een ronduit beschamende vertoning.