Berichten over schuldhulpverlening

1. Armoede
    Door Arie de Niet op 27 maart 2023

Lessen trekken uit pijnlijk ontslag bewindvoering

Inwoners die niet zelf hun financiën kunnen regelen krijgen een bewindvoerder toegewezen. De gemeente Deventer was ook bewindvoerder, maar is begin 2022 ontslagen door de rechter omdat er teveel fouten werden gemaakt. In opdracht van de gemeenteraad is een onderzoek gedaan naar wat er mis ging. Het rapport is woensdag 22 maart in de gemeenteraad besproken. Lees hier welke lessen wij trekken uit het ontslag van bewindvoering.

2. Armoede -rekening betalen.jpg
    Door Arie de Niet op 15 november 2022

Resultaat van inzet op aanpak energiearmoede

Door de oorlog in Oekraïne zijn de energieprijzen fors gestegen. Mensen met een slecht geïsoleerd huis hebben daardoor soms moeite om nog rond te komen. De ChristenUnie wil niemand aan z'n lot over laten. De fractie is daarom afgelopen half jaar op verschillende manieren bezig geweest met de aanpak van energiearmoede. Bij de vaststellen van de begroting heeft dat mooie resultaten opgeleverd.

3. Arie portret met Lebuinus.jpg
    Door Arie de Niet op 12 november 2022

Begroting 2023: extra inzet op energiebesparing en preventie schulden

Afgelopen woensdag heeft de gemeenteraad vergaderd over de begroting van Deventer voor 2023. Dat is het moment om bij te sturen. Dat is goed gelukt. Onze voorstellen voor extra ondersteuning van energiecoaches en het uitbreiden van de spreekuren van Geldfit zijn aangenomen. Lees (of luister) hier mijn algemene beschouwingen.

4. Dossiers_2012
    Door Arie de Niet op 27 april 2022

BAD kan beter stoppen met bewindvoering

Als iemand niet in staat is z'n financiën op orde te houden, neemt het Budget Adviesbureau Deventer (BAD) de financiën over als bewindvoerder. Maar de dossiers zijn niet op orde en daarom mag het BAD van de rechter geen bewindvoering meer doen. Voor ons als ChristenUnie is schuldhulpverlening erg belangrijk. We kijken daarom erg kritisch naar de noodzaak van bewindvoering bij het BAD. Misschien kunnen we daar wel beter helemaal mee stoppen.