topbanner_oppas
Arie_de_Niet_Profielfotos_2022_blank_.png
Door Arie de Niet op 15 maart 2018 om 17:00

Weiger weg te kijken

Aan het begin van de campagne stuitte ik bij toeval op het gedicht "Lessen van Geert Groote" van Johanneke ter Stege. Het is te vinden op het Lamme van Dieseplein voor het Geert Groote Huis. Zes regels inspiratie voor de gemeenteraad.

Sommige dingen moeten zo zijn. In november was de ledenvergadering van de ChristenUnie waarop de kieslijst werd vastgesteld. Ook het concept verkiezingsprogramma, waar ik met anderen hard aan had gewerkt, stond op de agenda. Op weg naar die vergadering stuitte ik op een dichtbundel over Geert Groote. Het eerste gedicht “Lessen van Geert Groote” is van voormalig stadsdichter Johanneke ter Stege en is ook te vinden op het Lamme van Dieseplein voor het Geert Groote Huis.

Schrijf en spreek in klare taal.
Leef je eigen regels na.
Wees een brug die beide oevers
met elkaar verzoenen kan.
Zoek hoe ver je blik kan reiken.

Johanneke ter Stege

Ik werd geraakt door de tekst omdat het mooi verwoordt hoe we als ChristenUnie in de raad actief willen zijn. Geen blabla, maar duidelijke taal spreken; integer en betrouwbaar zijn; verbinding zoeken, samenwerken in de raad en daarbuiten, tegenstellingen overwinnen; niet gaan voor snelle successen, maar besluiten nemen die goed zijn voor Deventer op de lange termijn. Bij het schrijven van het verkiezingsprogramma was dat allemaal langsgekomen.

Maar de belangrijkste opdracht staat in de laatste regel van het gedicht. Er gaat heel veel goed in Deventer, daar mogen we trots op zijn. Maar durf ook de mindere kanten onder ogen te zien. Kinderen die in de knel zitten; mensen die gemangeld worden tussen gemeentelijke regels; de last van grote schulden; uitbuiting en onrecht; een aarde die door ons wordt uitgeput. Weiger daarvoor weg te kijken. Neem geen blad voor de mond, benoem de dingen zoals ze zijn en kom in actie.

Een boodschap uit een ver verleden (Geert Groote) vertolkt door een kunstenaar van morgen (Johanneke ter Stege) die mij inspireert om dat geluid ook de komende vier jaar in de raad van Deventer te laten horen. Toeval bestaat niet.

Geef geloof een stem op 21 maart!

Arie de Niet

Labels: