Onacceptabele werkomstandigheden bij Werkmakelaar Oost

624x270_WerkmakelaarOost
Door Henrike Nijman op 2 juli 2018 om 22:31

Onacceptabele werkomstandigheden bij Werkmakelaar Oost

Wethouder Jan Jaap Kolkman heeft reïntegratiebedrijf Werkmakelaar Oost twee jaar geleden naar Deventer gehaald. Via Deventer Werktalent zijn veel deventenaren bij het bedrijf aan het werk gezet. De afgelopen weken werd duidelijk dat werkomstandigheden onacceptabel waren. Kwetsbare mensen zijn daar de dupe van geworden. Vorige week is gedebatteerd over deze pijnlijke kwestie en stond de positie van de wethouder ter discussie.

Het leren van de lessen van de Viking begint bij Werkmakelaar Oost.

Als wethouder en raad sturen we op kaders en moeten we loslaten in vertrouwen. We hebben de uitvoering belegt bij onze partners in de stad. Ik ben zelf een van de raadsleden die loslaten erg moeilijk vind, als ik er nog niet voldoende vertrouwen in heb dat het goed komt.

Onze partners zijn het vertrouwen waard, maar het blijft altijd een zoektocht hoe we als raad dan zicht houden op wat er werkelijk gebeurd bij het uitvoeren van het beleid dat we hebben bedacht. De verhalen van de medewerkers van Werkmakelaar Oost die hebben ingesproken zijn heel schokkend en laten een beschamende werkelijkheid zien. Toch blijkt ook dat signalen wel zijn besproken tussen de professionals van Deventer Werktalent en de gemeente. Daar is ook iets mee gedaan. Dat het niet het juiste effect heeft gehad is heel erg jammer.

De lessen van de Viking die we hier meteen hadden kunnen toepassen hebben betrekking op de risicotaxatie vooraf. Vooral omdat we de kennis voor zo’n risicotaxatie gewoon in huis hebben. Dat is voor de ChristenUnie reden om de motie in te dienen om vooral collegiale tegenspraak te organiseren en verder onderzoek te doen. Ook van wat er fout is gegaan bij Werkmakelaar Oost willen we leren.

Wethouder Jan Jaap Kolkman heeft Werkmakelaar Oost zelf naar Deventer gehaald. Door die persoonlijke betrokkenheid is hij beschadigd geraakt. We willen de wethouder echter niet op dit dossier afrekenen. De wethouder heeft in zijn reflectie aangegeven dat hij niet bewust informatie heeft achtergehouden. Hij zag een kans voor een groep mensen die hij heel graag wilde helpen om aansluiting te krijgen bij de arbeidsmarkt. Dit getuigt van lef. Hij nam dat besluit in een tijd waarin het geen optie was om geen maatregelen nemen. Daarna heeft hij het teveel losgelaten. In veel gevallen was dat waarschijnlijk goed gegaan. Het is bijzonder jammer dat het bij Werkmakelaar Oost zo verkeerd heeft uitgepakt en dat negatieve signalen pas laat doordrongen in het gemeentehuis. Het is erg pijnlijk dat mensen daar de dupe van zijn geworden. De gemeente Deventer heeft de plicht deze medewerkers tegemoet te komen en te helpen waar dat kan. We zijn blij dat de nazorg in ieder geval voortvarend wordt opgepakt.

Henrike Nijman

fractievoorzitter