“Halloween is geen leuk feest”

halloween2.jpeg
Door Henrike Nijman op 25 oktober 2019 om 12:58

“Halloween is geen leuk feest”

Een groot en lekker eng Halloween evenement op het Grote Kerkhof is wat verschillende ondernemers met elkaar willen organiseren.  “Geen goed idee,” volgens Henrike Nijman, raadslid voor de ChristenUnie. Een feest wat bewust zo eng en luguber mogelijk moet zijn en dan op een openbaar plein in de stad. “Iedereen loopt daar langs en ik zou niet willen dat mensen zeker kinderen geconfronteerd worden met beelden waar ze niet op zitten te wachten en als schokkend kunnen worden ervaren.”

Daarbij denk ik specifiek aan kinderen die al een trauma hebben of volwassenen die vanuit oorlogssituaties komen. Daarbij zoekt Halloween bewust een link met de duistere kant met de verering van geesten. Dat is niet goed voor onze jeugd, niet goed voor onze stad.

We hebben het college daarover vragen gesteld. Belangrijkste voor ons om te weten is of dit zomaar georganiseerd kan worden en of het college daar ook inhoudelijk met de ondernemers over heeft gesproken.Klik op de navolgende link (pdf) voor de vragen: Schriftelijke vragen CU Halloween Evenement

Inmiddels zijn er antwoorden gegeven door het college, lees deze op navolgende link (pdf): Antwoordbrief college Halloween evenement

Rol van college

De antwoorden van het college op de vragen geeft aan dat het college geen inhoudelijk oordeel wil geven over de evenementen op de pleinen. Dat is aan bewoners en initiatiefnemers. Het college gaat wat mij betreft voorbij aan het feit, dat je niet van iedere initiatiefnemer kunt verwachten dat hij van het evenement waar hij enthousiast over is, zich voldoende kan verplaatsen in de gevoelens van de rest van de omgeving.
Daarbij is het college daar niet heel consequent in; als de gemeente subsidie verstrekt schromen ze niet om wel een inhoudelijk oordeel te geven over hoe het evenement eruit moet zien. Het college ziet pas een rol voor zichzelf als de veiligheid, of het grote aantal bezoekersstromen of de milieu impact van een evenement vraagt om maatregelen.

Mening

Ik deel die mening niet. Een evenement kan om heel veel redenen gevoelig liggen en dan moet iemand de vraag stellen aan de initiatiefnemer of het verstandig is om dit evenement op een plein te organiseren of dat het beter meer besloten moet zijn. Daarmee bescherm je de stad tegen evenementen die echt niet gepast zijn en daarmee ben je ook een steun in de rug voor de organisatoren. Zij regelen alles zelf, zij geven de stad kleur, zij verdienen in dit geval de back-up van het stadsbestuur.