Een goed gesprek met… studenten in Deventer

CU Deventer logo
Door ChristenUnie Deventer op 15 december 2020 om 13:40

Een goed gesprek met… studenten in Deventer

Juist na de aankondiging van de volgende lockdown gingen we als ChristenUnie Deventer in gesprek met de christelijke studenten van Pro Deo. We hadden het over de impact van de coronacrisis op studenten, over huisvesting in Deventer, en over de betekenis van studentenverenigingen juist in deze tijd. Die is groot, en dat willen we koesteren.

Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is om studentenvereniging te zijn. De strengere regels rond de studiefinanciering maken het voor veel studenten minder aantrekkelijk om tijd opzij te zetten voor activiteiten naast hun studie: een bestuursjaar bijvoorbeeld. En de coronaregels vragen veel creativiteit, om ondanks de beperkte mogelijkheden voor sociaal contact elkaar toch op te zoeken voor steun en gezelligheid.

Maar die steun is wel hard nodig. Veel studenten hebben hun klasgenoten nog nooit ‘live’ gezien. En waarom zou je op tijd opstaan, als je met drie stappen vanuit je bed in je collegebank - achter je scherm - kunt zitten? Studentenverenigingen zijn juist in deze tijd een belangrijk middel om toch contact te hebben en niet te vereenzamen.

In de ontwikkeling van de nieuwe stadscampus willen we als lokale ChristenUnie dan ook aandacht vragen voor goede plekken voor studenten om elkaar als vereniging te ontmoeten. Voor échte verbinding en écht leren heb je immers niet alleen nieuwe gebouwen en opleidingstrajecten nodig, maar vooral ook de kans om met elkaar het goede gesprek over zin en betekenis te voeren. De netwerken die daarbij ontstaan, zijn ook belangrijk voor een duurzame verbinding tussen studenten en de stad. Laten we daar gezamenlijk aan bouwen!

Labels: ,