In gesprek met thuisloze jongeren

Henrieke_Nijman_2_Profielfotos_2022_blank_3.png
Door Henrike Nijman op 4 mei 2021 om 15:52

In gesprek met thuisloze jongeren

Nadat we in de raadstafels van 24 maart en 31 maart aandacht vroegen voor het onderzoek naar zwerfjongeren en bankhoppers in Deventer, zijn we vorige week in gesprek gegaan met een aantal thuisloze jongeren, om van hen te horen wat we voor ze kunnen doen. Ik heb het ervaren als een ontzettend fijne ontmoeting. Ik was vooral benieuwd wat voor hen de grootste problemen zijn en of ze het gevoel hebben dat ze worden geholpen in het huidige hulpverleningssysteem. Want ik besef heel goed dat vanaf een afstand over hun situatie praten niet leidt tot een oplossing die zij zelf ook als oplossing zien; we willen echt luisteren naar wat zij nodig hebben.

Tot mijn spijt bleken deze jongeren weinig te hebben met de manier waarop de hulpverlening is verdeeld in hokjes en vakjes. Dat sluit vaak niet aan bij hun eerste behoeften. Hoewel er meestal verschillende problemen ten grondslag liggen aan hun situatie waar we zo graag bij willen helpen, zoals een opleidingsachterstand of een verslaving, is voor henzelf de belangrijkste hulpvraag om weer een thuis te vinden. Door dit gesprek realiseerde ik me dat de manier waarop wij als gemeente hun problemen willen oplossen lang niet altijd aansluit bij hun leefwereld.

Positief verrast was ik dat er nog veel meer hulp is dan wat wij als gemeente faciliteren. Er zijn zoveel mensen die oog hebben voor deze jongeren. Wat zou het mooi zijn als al die partijen met elkaar samenwerken! Daarom gaan we in mei gezamenlijk in gesprek over de ervaringen van deze jongeren. Het eerste gesprek vindt plaats met de PowerHouses (een gelegenheidscoalitie rondom wonen voor jongeren). Naast de wethouder die gaat over zorg, sluit ook de wethouder die gaat over wonen aan. Zo maken we als raad verbindingen sterker.

Wat wij als ChristenUnie met zo’n gesprek willen bereiken? Allereerst moet er natuurlijk aandacht zijn voor het belangrijkste: huisvesting. Maar een huis zal er niet van de ene op de andere dag voor iedereen zijn. Daarom willen we vooral ook een plan voor de korte termijn, waarmee we de huidige zwerfjongeren, die al zo lang wachten op een oplossing, nu al kunnen helpen. En misschien nog wel belangrijker dan de oplossing is dat we luisteren naar de jongeren om wie het gaat, zodat we in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat zij nodig hebben.

Ben je zelf thuisloos en wil je je verhaal kwijt of werk je met deze doelgroep en wil je meepraten? Neem contact op met Henrike Nijman hgnijman@deventer.nl

Labels: ,