Oog voor jongeren in coronatijd

Oog Voor Jongeren In Coronatijd
Door Henrike Nijman op 4 mei 2021 om 15:18

Oog voor jongeren in coronatijd

Wat heb je nodig? Vraag er maar om!

De coronamaatregelen beginnen steeds meer hun tol te eisen en vooral de jongeren hebben het zwaar, zo horen we keer op keer in de persconferenties. Als gemeente wilden we daarom van hen horen waar zij vooral tegenaan lopen. In een leuk gesprek met een groep jongeren van 10 tot 16 jaar legden we hun de vraag voor: stel dat we weer iets mogen versoepelen, waar hebben jullie dan vooral behoefte aan? De jongeren die wij spraken, vinden het vooral belangrijk dat ze weer met een klein groepje vrienden ergens mogen zijn. Bijvoorbeeld om samen muziek te maken in een jongerencentrum, en ook het samen sporten wordt erg gemist. En geef ze eens ongelijk: juist in je tienerjaren is het zó belangrijk om je sociale vaardigheden te ontwikkelen in het contact met anderen.

Motivatie voor schoolwerk

Ook vroegen we hoe ze het op school vinden gaan. Het was wel duidelijk dat de huidige manier van les krijgen voor hen niet goed werkt. Het blijkt vooral moeilijk om de motivatie erin te houden. Met de leuke vakken lukt het nog wel, maar de minder boeiende vakken of degene waar ze minder goed voor staan, die willen nu echt even wat minder. Zeker als je die lessen ook nog moet volgen in een gezin waar iedereen thuis werkt en je broertjes en zusjes druk om je heen lopen, terwijl jij je probeert te concentreren op je online les. Probeer de stof dan maar eens goed binnen te laten komen! En wat te denken van de basisschoolleerlingen die na de zomer naar de middelbare school gaan. In een normale situatie is dat al een enorme stap! Daarom willen we er nu alvast over nadenken wat we in het begin van volgend schooljaar kunnen doen zodat zij goed kunnen landen op hun nieuwe school.

Ondersteunen in plaats van berispen

Tot slot zouden jongeren graag de logica achter regels beter begrijpen. Want waarom mogen ze wel met elkaar in de klas zitten, maar worden ze meteen aangesproken door de handhaving als ze daarna met z’n drieёn naar huis fietsen? Daarom willen we als ChristenUnie Deventer ook kijken hoe de gemeente jongeren meer kan ondersteunen binnen de regels die er liggen.

Oproep: Wat heb je nodig? Vraag er maar om!

Willen jij en je vrienden of gezin ook meepraten over wat jullie nodig hebben om weer lekker in je vel te zitten? Heb je ideeёn waar de gemeente volgens jou wat mee moet? Of denk je: ik wil graag mijn verhaal vertellen? Dit is het moment om je stem te laten horen! We horen graag van jou wat je nodig hebt. Want nu er versoepelingen aan lijken te komen, hoop ik van harte dat we op al deze terreinen een slag kunnen slaan.

Ben je tiener en wil je je verhaal kwijt? Neem contact op met Henrike Nijman hgnijman@deventer.nl

Labels: ,