Stilgezet

Arie_de_Niet_Profielfotos_2022_blank_.png
Door Arie de Niet op 23 juli 2022 om 21:56

Stilgezet

Terugblik op de eerst vier maanden in de nieuwe raad

De gemeenteraadsverkiezingen liggen alweer ver achter ons. Het introductieprogramma van de raad is zo'n beetje afgerond en er is een nieuw college gevormd. De afgelopen maanden heb ik af en toe het gevoel gehad dat ik op een voorbijrazende trein zonder rem ben gesprongen. De agenda van de gemeenteraad is bomvol en er zijn langlopende dossiers die ik in korte tijd moet bijlezen. Maar in het zomerreces wordt die trein toch even stilgezet. En dat is goed en nodig want het geeft tijd voor wat bezinning.

Zolang je blijft hollen kun je niet altijd goed zien waar het heen gaat. Dat zie je pas als je stilstaat en even goed rondkijkt. Voor mij is dat ook een belangrijke waarde van een kerkdienst. Dat je even wordt stilgezet en uitgetild boven je agenda en je taken van morgen. En dat je wordt geconfronteerd met de vraag waar je eigenlijk naar op weg bent.

De stilte van het zomerreces is dus een goed moment om even terug te blikken op de eerste vier maanden van de nieuwe raadsperiode en wat we als ChristenUnie-fractie hebben gedaan.

Hoge werkdruk

Om te beginnen iets over de werkdruk van de raad. Ik heb de indruk dat die echt een stuk hoger ligt dan in mijn vorige periode. Het raadslidmaatschap is een halve baan er bij. Gelukkig hoef ik het niet alleen te doen. Ik heb een fractie met een aantal ervaren opvolgers (Henrike, Jasper, Thijs) en steunfractieleden (Janneke, Nico, Pepijn). Ik ben heel blij met hun inzet.

Maar de politiek in Deventer is gulzig en vraagt veel tijd en energie. Ook van de steunfractie. Soms is het zelfs te veel, zodat iemand tijdelijk of definitief een stap terug moet zetten. In deze eerste maanden is het nog een beetje zoeken naar de juiste balans. Voor mijzelf, maar ook voor de opvolgers en steunfractieleden. Na het reces gaan we daar als fractie verder mee aan de slag.

Waarde van christelijke betrokkenheid

In de volle agenda maken we bewust tijd voor werkbezoeken en het onderhouden van onze contacten in de stad. Bijvoorbeeld met het Leger des Heils waar we onlangs hebben kennisgemaakt met de nieuwe korpsleiding in Deventer. Maar ook met het Meester Geertshuis die worstelt met het verplaatsen van postadressen van thuislozen naar het gemeentehuis waardoor mensen hun post niet meer ophalen. We zijn daar vooral achter de schermen mee bezig. Maar we zien dat het van grote waarde is dat christelijke organisaties vanuit hun hart en zonder oordeel betrokken zijn op mensen die de overheid wantrouwen en soms nergens anders terecht kunnen. Dat inspireert voor het werk dat wij doen in de gemeenteraad.

BAD, mantelzorg en energiearmoede

In de gemeenteraad zijn we druk geweest met een aantal sociale thema's. Om te beginnen is dat het Budget Adviesbureau Deventer (BAD). Het BAD mag van de rechter geen bewindvoerder meer zijn omdat er teveel fouten in dossiers werden gemaakt. Binnenkort start een onafhankelijk onderzoek naar de oorzaken van de problemen bij het BAD. Ik zit in de werkgroep van raad die het onderzoek begeleidt. We volgen dit dossier dus op de voet.

Daarnaast stond mantelzorg op de raadsagenda. Opvolger (en oud-raadslid) Henrike Nijman heeft een amendement voorbereid om het mantelzorgbeleid te verbeteren. Concreet betekent het dat er meer aandacht is voor een goede balans tussen mantelzorg en professionele zorg met als doel het voorkomen van overbelasting van mantelzorgers. Het amendement is met algemene stemmen aangenomen.

Tenslotte hebben we ons ingezet voor de aanpak van energiearmoede. Het duurzaamheidskrediet was alleen beschikbaar voor bewoners van De Zandweerd, maar is op ons initiatief uitgebreid naar heel Deventer. Alle huiseigenaren met een laag inkomen die hun huis willen verduurzamen kunnen het gebruiken om hun energiekosten structureel te verlagen.

Moeizame participatie bij ruimtelijke plannen

De agenda van de raad zit ook vol ruimtelijke plannen. Met name Jasper Buist en Thijs Banninga zijn daar mee bezig geweest. De afgelopen tijd kwamen de Kop Handelskade, bedrijventerrein Poort van Deventer, Sluiskwartier, De Marke Zuid (nieuwbouw VMBO) en Senzora voorbij. Het is belangrijk om omwonenden en andere belanghebbenden goed te betrekken bij planvorming en daarbij de juiste verwachtingen te scheppen.

De gemeente Deventer worstelt met die participatie zoals dat in raadjargon heet. De vraag is altijd wanneer en hoe je de omgeving betrekt. Daarin worden niet altijd de juiste keuzes gemaakt. Met als gevolg veel insprekers uit de buurt die het gevoel hebben dat ze voor voldongen feiten worden gesteld. Dat was bij een aantal van de genoemde plannen het geval. En ook bij de windverkenning ging dat fout.

De participatie kan dus een stuk beter. We proberen daarin bij te sturen, onder andere bij de laadvisie. We hebben geprobeerd te zorgen dat omwonenden actief worden geïnformeerd over de plaatsing van laadpalen, maar dat is helaas niet gelukt. Het was voor ons zelfs reden om tegen de laadvisie te stemmen.

We zullen aandacht blijven vragen voor het goed en tijdig betrekken van de omgeving. Dat is ook nodig bij de energietransitie. In het najaar is daarvoor een nieuwe kans als de gemeenteraad de participatieverordening vaststelt.

Zomerreces

Er is genoeg om aan te pakken. Maar dat komt na de zomer. We gaan eerst genieten van het reces en goed uitrusten van een intensief verkiezingsjaar. In september zijn we met frisse energie terug!

Arie de Niet

Labels: , ,