Gezondheid staat buiten spel

Henrieke_Nijman_2_Profielfotos_2022_blank_3.png
Door Henrike Nijman op 18 april 2023 om 20:00

Gezondheid staat buiten spel

Bij vergunning McDonalds zou gezondheid een criterium moeten zijn.

De mogelijke vestiging van de McDonalds in het centrum zorgt voor felle discussies. De ChristenUnie is ook niet blij met een groot fastfood restaurant aan de kop van de Keizerstraat. Maar de gemeenteraad heeft er zelf voor gekozen om gezondheid niet aan te wijzen als criterium bij het verlenen van een vergunning. We hebben nu dus weinig te kiezen. Maar dat moet veranderen. We stellen daarom voor om vanaf nu wel regels voor gezondheid in ons preventiebeleid en de omgevingsvisie op te nemen.

McDonalds houdt de gemoederen bezig

De McDonalds wil een vestiging openen in het centrum van Deventer. Het bedrijf heeft een vergunning aangevraagd voor het pand aan de kop van de Keizerstraat waar vroeger boekhandel Praamstra zat. Het college is van plan de vergunning te verlenen, maar heeft de gemeenteraad vooraf om advies gevraagd. Afgelopen woensdag (12 april) is het onderwerp besproken en hebben we onze wensen en bedenkingen meegegeven aan wethouder Walder.

Het onderwerp leeft nogal in Deventer en daarbuiten. Dat blijkt wel uit de grote hoeveelheid insprekers die zich hadden gemeld, zowel voor- als tegenstanders. De raad is daar twee avonden mee bezig geweest.

Behandeling voor de bühne?

Als het gaat om de aanvraag van de McDonalds heeft de gemeente weinig te kiezen. Volgens ons eigen beleid is er geen grond om de vergunning te weigeren. Er zit namelijk al een horecavergunning op het pand en we hebben nergens regels afgesproken over het beperken van fastfood.

Dus is volgens sommigen de behandeling in de gemeenteraad voor de bühne. Toch is er wel meer te zeggen. De gemeenteraad moet namelijk om het college controleren en scherp houden in de uitvoering van zijn taak. Dat dit onderwerp zo schuurt, geeft aan dat er iets niet klopt. Er mist een element in de afweging die het college heeft gemaakt.

Gezondheid moet meewegen bij vergunningverlening

Dat element is 'gezondheid' en misschien nog iets specifieker 'het gezond opgroeien van onze jeugd'. Is dat een objectief beoordelingscriterium? Nou niet echt. En daar moeten we wat aan doen. Daarom dient de ChristenUnie samen met D66, in de raadsvergadering van 19 april een motie in om passende criteria voor gezondheid te benoemen die we in bestemmingsplannen, gezondheidsnota's of de omgevingsvisie op kunnen nemen. Hiermee willen we herhaling voorkomen.

Bij de vaststelling van de omgevingsvisie hebben we al geprobeerd om gezondheid als afwegingscriterium mee te nemen. De vorige gemeenteraad wilde dat niet. Het spreekwoord "Door schade en schande wordt men wijs." geldt blijkbaar ook voor de gemeenteraad, want de verhoudingen lijken nu wat anders te liggen.

Rekening houden met zorgen van omwonenden

Tenslotte wat wij de wethouder hebben meegegeven: De ChristenUnie is niet blij met een 3e McDonalds, niet met extra fastfood in de binnenstad, niet met een grote horecazaak in dit beeldbepalende pand in de entree van ons historische centrum. Tegelijk beseffen we goed dat we weinig te kiezen hebben.

We vinden het daarom extra belangrijk dat er iets wordt gedaan met de zorgen van de bewoners van de binnenstad: fietsparkeren, zwerfafval, openingstijden, terras en geuroverlast. We zijn tevreden over hoe die punten door de wethouder worden meegenomen in de vergunning. Er komt geen terras en de openingstijden zijn beperkt tot 22.00 uur. We hebben de wethouder opgeroepen een proactieve houding aan te nemen als het gaat om het fietsparkeren en het zwerfafval. Want hoe goed de ondernemer zijn best ook gaat doen, het aantal afvalbakken en fietsklemmen is nu al onvoldoende.

Labels: , ,