Aanmodderen op cultuur en duurzaamheid

Door Arie de Niet op 13 juli 2023 om 20:00

Aanmodderen op cultuur en duurzaamheid

Algemene beschouwingen bij de Voorjaarsnota 2023

Bij de Voorjaarsnota blikt de ChristenUnie terug op het eerste jaar van een nieuwe raad en een nieuw college. We tellen onze zegeningen. Er is veel waar we blij mee zijn. Maar we zien ook een college dat aanmoddert op dossiers rond cultuur en duurzaamheid. In deze Voorjaarsnota investeert het college vooral in fysieke projecten en in de eigen organisatie. We willen wat reparaties op het sociaal domein, maar vooral missen we de aandacht voor jongeren.

Tel uw zegeningen

Deze Voorjaarsnota is voor de ChristenUnie een moment om terug te kijken op het eerste jaar van deze gemeenteraad en van dit college. Ik wil daarmee beginnen vanuit het principe "tel je zegeningen".

Want er is veel om dankbaar voor te zijn. Laten we om te beginnen de vrede en vrijheid hier waarderen. In het oosten van Europa heerst oorlog en geweld. We zijn als fractie dan ook blij met de opvang van vluchtelingen in Deventer. Afgelopen jaar is extra opvang geregeld voor Oekraïners, crisisnoodopvang aan de IJssel en een tussenvoorziening voor huisvesting van statushouders. We nemen onze verantwoordelijkheid als gemeente. Met veel steun van onze inwoners en zonder noemenswaardige problemen.

Door de oorlog zijn de energieprijzen hier gestegen. Dat maakt een sluitende aanpak van energiearmoede nodig. We constateren dat de financiële ondersteuning goed is geregeld. Ook de structurele aanpak staat stevig. Er wordt hard gewerkt aan verduurzaming van woningen van particulieren en woningbouwcoöperaties. We tonen als gemeente lef en nemen het initiatief bij het ontwikkelen van warmtenet Zandweerd.

We waarderen ook de mooie visies die worden ontwikkeld rond woningbouw. Daarin worden grote stappen gezet. In het proces zijn inwoners en de gemeenteraad om een goede manier betrokken.

Tenslotte zijn we blij dat het college in beweging is gekomen rond de briefadressen. Daklozen kunnen nu weer veel vaker hun post ophalen.

De ChristenUnie wil het college bedanken voor de inzet op deze punten.

Het gaat nogal moeizaam op bepaalde dossiers

Maar het is niet alleen maar feest. Afgelopen jaar is er ook flink wat aangemodderd door het college. En dan met name op de dossiers burgerberaad, windverkenning, hoofdwegenstructuurvisie, Burgerweeshuis en de Deventer Schouwburg. Het zijn dossiers rond duurzaamheid en cultuur die bepalend zijn voor de toekomst van deze stad. Dossiers waar het allemaal niet echt lekker loopt. Over al deze dossiers hadden al knopen doorgehakt kunnen zijn. Maar we wachten nog op besluiten. Die komen misschien volgende week en deels pas na het zomerreces. Namens de ChristenUnie wil ik daar mij teleurstelling over uitspreken.

Waarom loopt het zo moeizaam op deze dossiers? Volgens mij is de gemene deler een college dat eerst keuzes lang uitstelt, dan met veel dadendrang haastig aan de slag gaat, dat doet vanuit wensdenken, daarbij sterk stuurt op de uitkomst en onvoldoende luistert naar tegengeluiden vanuit de raad.

Op al deze dossiers is het college op eigen initiatief heel hard een bepaalde kant op gaan rennen. Waarschuwingen vanuit de raad zijn daarbij in de wind geslagen. En dan krijg je als college vanzelf tegenwind. Vanuit de raad. Maar zeker ook vanuit de stad en de dorpen. En voor je het weet ben je in de storm beland. Terwijl dat met een betere voorbereiding en tijdig bijsturen op basis van de weersverwachting misschien wel voorkomen had kunnen worden.

Op dit punt is er werk aan de winkel. College handel in deze dossiers volgens de open bestuursstijl die u voorstaat. De houding van deze gemeenteraad is constructief. Het helpt als u de gemeenteraad om advies vraagt voordat een richting wordt gekozen. En luister daarbij beter naar de input die we meegeven. Ook vanuit de oppositie.

Preventie van schulden en investeren in fietsen

Maar laten we ook vooruit kijken. Voor ons ligt de eerste Voorjaarsnota van dit college. Er staan wel wat dingen in waar we blij mee zijn. Bijvoorbeeld de investering in de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed. Ook de scholen vallen daar onder. Eindelijk wordt de achterstand in het onderhoud van de openbare ruimte erkend en aangepakt.

De rode draad in deze Voorjaarsnota is: veel investeringen in het fysieke domein en in de eigen organisatie. Er is nauwelijks nieuw beleid in het sociaal domein. Dat betekent niet dat alles daar op orde is. We dienen daarom met andere fracties het voorstel in om het succesvolle extra spreekuur van Geldfit te continueren. Dat is belangrijk voor het voorkomen van schulden. We steunen ook de motie voor het onderzoek naar de individuele inkomenstoeslag voor inwoners die langdurig op het sociaal minimum leven.

En zoals u van ons kunt verwachten dienen we ook de fietsmoties mee in. We willen dat de bewaakte fietsenstalling in het centrum terugkomt en willen geld vrijmaken voor een veilig fietspad langs de Oostermaatsdijk, die nu erg gevaarlijk is.

Meer aandacht voor jongeren

De fractie van de ChristenUnie mist echt de aandacht voor jongeren. Ze hebben nog het meest last van de gevolgen van de Corona-maatregelen. Dat heeft hun ontwikkeling verstoord. Ze voelen de dreiging van klimaatverandering en zien ook de traagheid en onmacht in de omslag naar een duurzame economie. Dat is merkbaar op scholen, in het jongerenwerk, in gedrag. Het lijkt een blinde vlek van het college. Dat heb ik een jaar geleden bij het aantreden van het college ook al benoemd en wordt in deze Voorsjaarsnota bevestigd. Het blijkt ook uit de halfslachtige keuzes rond poppodium Het Burgerweeshuis, wat een belangrijke instelling is voor jongeren. We moeten als gemeentebestuur laten zien dat we er ook zijn voor jongeren tussen 12 en 27 jaar.

Er is op dit punt bijsturing nodig en daarom dient de ChristenUnie met de PvdA een motie in om het jeugdwerk te versterken en te verbinden met de scholen.

Tenslotte wil ik nog even terugkomen op uw gemodder het afgelopen jaar. Het college heeft ambitie dat is prima. Als je niets doet maak je ook geen fouten. Daarvan zijn we ons als ChristenUnie sterk bewust. Maar elke dag, elke collegevergadering, elke raadsvergadering, elke Voorjaarsnota is een kans om opnieuw te beginnen en dingen anders te doen. We geven u graag die kans.

Labels: , , ,