Toekomst door jongeren

team-386673_1280.jpg
Door Henrike Nijman op 9 november 2023 om 19:26

Toekomst door jongeren

Hoe krijgen jongeren meer invloed op hun toekomst?

Eén van onze speerpunten voor deze raadsperiode is ‘gezonde jongeren, mentaal en fysiek’. Landelijk gaan we de komende verkiezingen in met ‘investeren in onze jongeren als generatie van hoop’. Met dat speerpunt ben ikzelf dit jaar in Deventer aan de slag. Jongeren verdienen een plek en de steun om hun gaven en talenten tot bloei te brengen. Dat ouderen luisteren naar jongeren, naar hun ideeën en hun zorgen, is dus belangrijk. Maar nog beter is het om zelf invloed te hebben op je toekomst. Vanuit de raad is een aantal raadsleden uit verschillende fracties bezig met het bekijken van allerlei vormen van jongerenparticipatie. Ik doe daar ook aan mee.

Gelukkig doen we niet alleen iets aan jongerenparticipatie vanuit het gemeentehuis. Jongeren hebben zelf initiatief genomen, en ook zijn er participatievormen vanuit het jongerenwerk. Zo kennen we leerlingenraden op de basis- en middelbare scholen, Impacter, en de jongerenambassadeurs. Studentenvereniging Pro Deo stond deze zomer op de barricades voor betere studentenhuisvesting.

Vanuit de ChristenUnie wil ik die energie benutten om de betere participatie vorm te geven. Wat jongeren daarvoor het meeste nodig hebben? Een simpele ingang in het stadhuis. De systematiek van de gemeentelijke participatie (heel formeel, via inspraakprocedures en raadsvergaderingen) past niet bij de leefwereld van jongeren. Daar een goede vorm in vinden is onze uitdaging.

Zelf ben ik daar nu mee bezig door actief op te trekken met de jongerenambassadeurs van Don Bosco. Zo hoor ik van hen zelf hoe participatie voor hen werkt.

Ook heeft de gemeente afgelopen maand een participatieparade georganiseerd voor ambtenaren. Dat was een erg goede bijeenkomst over jongerenparticipatie. De spreker was van de Nationale Jeugdraad. Mooi dat de gemeente daar zelf ook over nadenkt. Op deze manier komen de politiek en de ambtenarij dichter bij elkaar op dit thema.