Voorkom verslaving en beperk alcoholreclames

Henrieke_Nijman_2_Profielfotos_2022_blank_3.png
Door Henrike Nijman op 26 januari 2024 om 11:51

Voorkom verslaving en beperk alcoholreclames

We zien graag dat de gemeente zich inzet voor het voorkomen van problematisch gebruik van alcohol. Daarom steunden we als ChristenUnie deze week het "Preventie- en handhavingsplan alcohol" van de gemeente. En we dienden met andere partijen een motie in met een oproep aan de gemeente, om waar dat kan alcoholreclames uit de openbare ruimte te houden.

Het plan van de gemeente is een degelijk en goed uitgewerkt stuk over zowel preventie als over handhaving. Eindelijk, zou ik erbij willen zeggen. We hebben het vaak gehad over preventie voor de jeugd als het gaat om een gezonde leefstijl. We willen sporten en gezond leven stimuleren. Daar hebben we in Deventer mooie stappen in gezet. Nu is het tijd om ook rond alcohol aan een gezonde leefstijl te werken.
De handhaving bleek de afgelopen jaren ingewikkeld. Elk jaar was het moeilijk om handhavingscapaciteit vrij te maken om bijvoorbeeld de leeftijdsgrens te handhaven in de horeca. Moest de politie controleren? Kan de horeca deze taak zelf op zich nemen? Beiden bleken afgelopen jaren niet toereikend. Nu is er echt handhavingscapaciteit vrijgemaakt binnen het team handhaving. Ik hoop dat de handhavers hiermee op een goede manier op de juiste plekken kunnen zijn.

Bij de bespreking in de Raadstafel wees een inspreker ons op het effect van de alcoholmarketing. De preventiecampagnes van de gemeente wegen in euro's niet op tegen de campagnes van de alcoholproducenten. De inspreker vroeg de raad om dit ook mee te nemen in het beleid.

Als ChristenUnie kunnen we deze oproep van harte ondersteunen en hebben we met andere partijen de motie opgesteld om te kijken wat we als gemeente hierin kunnen doen. Waar ligt de ruimte om de verleidingen uit het straatbeeld te halen? De zichtbare alcoholreclame is voor mensen die verslavingsgevoelig zijn, een dagelijkse strijd. Dat kan anders en dat is belangrijk. Niet alleen voor jongeren maar ook voor volwassenen die deze strijd met alcohol en verslaving voeren.

Labels: ,