Zorg ook voor zelfstandige sekswerkers

Wallen overzicht9
Door Arie de Niet op 24 mei 2024 om 14:34

Zorg ook voor zelfstandige sekswerkers

Afgelopen woensdag heeft de gemeenteraad het nieuwe sekswerkbeleid vastgesteld. Als ChristenUnie-fractie hebben we daar een dubbel gevoel bij. We zien een aantal positieve aanknopingspunten. Maar de verwachtingen van de "decriminalisering" van het sekswerk zijn volgen ons onrealistisch hoog. Bovendien is er meer inzet nodig om ook zelfstandige sekswerkers te bereiken met zorg en hulpverlening. Ons amendement daarover is met ruime meerderheid aangenomen.

Aanknopingspunten in het nieuwe beleid

Met het nieuwe beleid wil het college sekswerk decriminaliseren, zelfstandig sekswerk stimuleren en toezicht en handhaving aanpassen aan de veranderde werkelijkheid in Deventer. Die werkelijkheid is dat het sekswerk is verschoven van de zichtbare raamprostitutie (de ramen aan de Bokkingshang blijven leeg) naar meer onzichtbare plekken thuis en in hotels.

Er zijn een aantal positieve aanknopingspunten in het nieuwe beleid. Het is goed dat er aandacht is voor de kwetsbaarheid van de seksbranche voor mensenhandel. Er wordt nadrukkelijk benoemd dat de overheid de taak heeft om sekswerkers zoveel mogelijk te beschermen tegen uitbuiting en andere misstanden. Bovendien wordt uitgesproken dat er altijd laagdrempelige hulpverlening en uitstapmogelijkheden beschikbaar moeten zijn voor sekswerkers.

Onrealistische verwachtingen

Het college wil het sekswerk uit de criminele sfeer halen (decriminaliseren) en hoop daarmee ook het stigma op sekswerk te verminderen. Wat ons betreft zijn de verwachting daarvan onrealistisch hoog. Er worden wat technische aanpassingen gedaan (regels rond sekswerk verplaatsen van de APV naar in het omgevingsplan) die volgens ons het verschil niet gaan maken. Laten we niet naïef zijn. De onderwereld, criminaliteit en uitbuiting van kwetsbare mensen liggen in seksbranche altijd op de loer. Hoe graag liberale partijen dat ook willen, het zal daardoor nooit een gewoon beroep worden. Dat standpunt leidde tot een kort en fel debat aan de raadstafel met de VVD en GroenLinks.

Effect in kwetsbare wijken

We maken ons zorgen over het stimuleren van zelfstandig sekswerk vanuit huis. We vrezen een ongelijke verdeling van de lasten over de stad. Klanten van een zelfstandige sekswerker kunnen overlast geven in de omgeving. Een sekswerker begint vaak niet vanuit luxe maar uit noodzaak om het hoofd boven water te houden. De kans is groot dat zelfstandig sekswerk daardoor meer voorkomt in kwetsbare wijken zoals Voorstad, Rivierenwijk en Keizerslanden. Die wijken hebben al veel overlast van bijvoorbeeld arbeidsmigranten die met teveel in één woning wonen. Helaas kijkt een meerderheid van de gemeenteraad daar liever voor weg.

Zelfstandige sekswerkers zijn moeilijk te bereiken

Een tweede punt van zorg is de gezondheid van zelfstandige sekswerkers. Sekswerk is een lichamelijk en emotioneel zwaar beroep. De GGD, De Kern en het Leger des Heils bieden zorg en hulpverlening, maatschappelijke ondersteuning en een uitstapprogramma voor wie wil stoppen. De partners GGD, De Kern, Leger des Heils hebben meerdere keren aangegeven dat het moeilijk is de thuiswerkers te bereiken. Sekswerk thuis is risicovol. Als er iets misgaat met een klant, is het thuis niet meer veilig en is het belangrijk dat de hulp snel gevonden wordt. Het is dus belangrijk dat de drempel om er gebruik van te maken zo laag mogelijk is.

Actief benaderen en drempel verlagen

In het sekswerkbeleid schuurt het tussen toezicht en handhaving aan de ene kant en gezondheidszorg en hulpverlening aan de andere kant. Het gaat om de vraag: gaan we er als gemeente alleen op uit als er signalen zijn van mensenhandel of overlast? Of willen we sowieso alle sekswerkers in Deventer bereiken met het aanbod van zorg en hulpverlening voor seksuele gezondheid en maatschappelijke ondersteuning. Het beleid was daar niet heel duidelijk over, dus hebben we voorgesteld dat expliciet op te nemen in het beleid. Ja, we willen ook de thuiswerkende sekswerker bereiken en dus zoeken we actief contact met hen ook als er geen signalen zijn, zodat ze bekend zijn bij en met GGD, De Kern, Leger des Heils en de drempel lager is om hulp te zoeken als dat nodig is.

Hoewel de visie van liberale partijen op sekswerk behoorlijk anders is, zijn we het op het punt van goede zorg voor zelfstandige sekswerkers van harte eens. We hebben ons voorstel ingediend samen met VVD (Eva Sipman) en GroenLinks (Anne van der Meer). Het is met ruime meerderheid aangenomen en we zullen volgen dat er ook goed uitvoering aan wordt gegeven.

Labels: ,