Behoud de Maatschappelijke Diensttijd!

maatschappelijke dienstplicht 624x270
Door Arie de Niet op 22 juli 2024 om 09:00

Behoud de Maatschappelijke Diensttijd!

De Maatschappelijke Diensttijd (MDT) is van grote waarde voor jongeren, onderwijs, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven in Deventer. We vinden het dan ook onbegrijpelijk dat de MDT in het hoofdlijnenakkoord van kabinet Schoof wordt wegbezuinigd. De ChristenUnie wil de MDT en het sterke netwerk dat daaromheen is ontstaan graag behouden voor Deventer. Met een motie hebben we het college gevraagd een brief te sturen aan kabinet Schoof en de lobby voor het behoud van MDT te ondersteunen.

Maatschappelijk Diensttijd is een succes

De Maatschappelijke Diensttijd (MDT) biedt jongeren de kans om hun talenten te ontwikkelen, mensen buiten hun directe omgeving te ontmoeten en zo de diversiteit in de samenleving beter te leren kennen. Deze waardevolle ervaring komt niet alleen ten goede aan de jongeren, maar ook aan maatschappelijke organisaties, het onderwijs en het bedrijfsleven.

In Deventer werken organisaties als Deventer Doet, Impacter, het Etty Hillesum Lyceum, Aventus en Saxion samen met meer dan 40 bedrijven en maatschappelijke organisaties om de MDT vorm te geven. In 2023 waren er ruim 250 volledige MDT-trajecten en meer dan 400 maatschappelijke stages. Op de site van Impacter zijn ervaringen te lezen van jongeren en wat de MDT voor hen heeft betekend. Bij recente werkbezoeken van de gemeenteraad bij het Etty Hillesum Lyceum en bij Deventer Doet werd de grote waarde voor de jongeren nog eens onderstreept.

Kabinet wil er op bezuinigen

Ondanks dit succes staat de MDT onder druk. In het hoofdlijnenakkoord van het kabinet Schoof wordt voorgesteld om de financiering voor de MDT te schrappen. Er is nog budget voor 2025, maar daarna houdt het op als het aan het kabinet ligt. Het voortbestaan van de MDT-initiatieven in Deventer is daarmee erg onzeker.

Deventer strijdt voor behoud

De ChristenUnie wil de MDT graag behouden in Deventer. We hebben daarom met het CDA en GroenLinks en nog 6 fracties in de laatste raadsvergadering voor het reces een motie ingediend om te lobbyen voor het behoud van de MDT. De motie is met zeer ruime meerderheid aangenomen, alleen de VVD stemde tegen.

Het college gaat een brief te sturen naar het nieuwe kabinet om te pleiten voor het behoud van de MDT. Daarnaast is het college gevraagd om de lobby #DoormetMDT te ondersteunen, daarvoor samen te werken met de betrokken organisaties in Deventer en ook via netwerken als de G40 en de VNG te strijden voor het behoud van de MDT. We hopen dat we daarmee vanuit Deventer een zetje in de goede richting geven en dat de MDT kan worden voortgezet.

Labels: , ,